2024-04-03 09:00Bloggpost

Vårtecken i e-handeln – och begagnade varor trendar

Pojke planterar i en rabatt med jord.

Trädgårdsskötsel, cykelutrustning och begagnade varor lockade konsumenterna i mars. Månaden bjöd dessutom på något sänkta priser. Prisjakt listar prylarna som trendade (och dalade) i köpintresse. 

I mars fortsatte priserna på fysiska varor i e-handeln att sjunka, om än försiktigt. Prisjakts data visar att priserna sammantaget minskat med -0,14% under månaden*. Detta efter att priserna även backade under februari med -1,3%. Priserna sjönk som mest inom huvudkategorin Mobil & GPS (-1,7%), och ökade som mest inom Kläder & accessoarer (+1,07%). Några produktkategorier sticker ut: PS5 spel (-17%) och VR-tillbehör (-10%) sjönk mycket, medan morgonrockar (+11%) och handdukar (+9%) ökade i pris. Priserna gick ner på 26,7% av det totala antalet produkter, och ökade på 38,5% av dem under mars. 

Prismedvetna konsumenter preppar för våren

I mars fick konsumenterna vittring på våren. En och annan kan vara igång att ställa i ordning trädgården när vädret växlar om. Köpintresset** ökade nämligen inom produktkategorier som planteringsredskap, trädgårdsmöbelset och robotgräsklippare jämfört med förra året. Den populära cykeln tappade i intresse, samtidigt som produktkategorier för cykeltillbehör ökade. Inför påsken ökade köpsuget på bland annat grillar och pizzaugnar, läs hela påsktrendspaningen här.

Svenskarna är fortsatt prismedvetna, samtidigt som inflationen har mattats av och styrräntan väntas sänkas. Flera trendande produktkategorier består av varor med relativt låga priser, såsom Kryddor & smaktillsatser, Flingor & müsli, skruvar och allrengöring. 

– Många hushåll har gått igenom en tuff ekonomisk tid, och sparsamheten som präglat perioden verkar hålla i sig. Vi ser att konsumenterna prisjämför prylar med redan låga prislappar, och att dyrare teknikprylar som TV-apparater och laptops dalar i köpintresse, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt. 

Intresset för begagnat ökar

Hållbarhetstrenden återspeglas i Prisjakts data. Köpintresset för begagnade varor ökade i mars med 288% jämfört med i fjol, samtidigt som antalet andrahandsprodukter dubblerats sedan dess. Mobiltelefoner är den populäraste typen av produkt, men även hörlurar och spelkonsoler lockar. Dessutom trendar produktkategorier med tillbehör, till bland annat vitvaror, högtryckstvättar och kaffemaskiner. 

– Att ta hand om och reparera de saker man redan äger är på tapeten. Allt från klädvård till underhåll av hemelektronik och tillbehör till sportutrustning trendar. I kombination med att begagnat ser ut att bli allt mer intressant för både konsumenter och e-handlare, pekar detta på att hållbarhetsaspekter gör sig påminda i shoppingvanorna. Vi på Prisjakt vill stötta utvecklingen och därför lanserade vi ett eget segment för begagnade produkter i slutet av förra året, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt. 

Trendspaning: Köpintresse i mars 2024

Prisjakt har analyserat konsumenternas köpintresse** på sajten mellan 1-31 mars 2024. Hur intresset ökat respektive minskat jämfört med i fjol anges i procent. Produktkategorierna i listan är ett urval. 

Flingor & Müsli +146%

Bärbara spelkonsoler +102%

Planteringsredskap + 74%

Trädgårdsmöbelset +66%

Klädvård & impregnering +57%

Allrengöring +56%

Cykeldatorer +39%

Vattenflaskor +35%

Allergimediciner +31%

Högtryckstvättar +19%

Robotgräsklippare +7%

PS5 spel +4%

Pooler -4%

Laptops -13%

TV-apparater -16%

Drönare -19%

Robotdammsugare -20%

Cyklar -29%

*Prisjakt har analyserat prisdata för hundratusentals produkter som listas på sajten prisjakt.nu. Perioden som mätts är 1-31 mars 2024, och prisutvecklingen har skett inom angiven period.

**Prisjakt mäter köpintresse genom att analysera antalet klick på sin sajt prisjakt.nu. Prisjakt har analyserat klickdata mellan 1-31 mars 2024 och jämfört den med samma period 2023. Datan är baserad på antal klick på respektive produktkategori, och beskrivs som köpintresse. 

 


Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser.

 Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.


Kontaktpersoner

Isabella Ahmadi
Presskontakt / Konsumentexpert
Isabella Ahmadi