Sällskapsspel, TV-apparater och skydd mot myggor. Det är några saker som konsumenterna intresserar sig för i juni – en månad där priserna i e-handeln backar något.
Med sommaren på ingång skvallrar Prisjakt-användarnas köpintresse* i juni om tankar på semester och trevligt umgänge. Sällskapsspel trendar, liksom polaroidkameror som kan fånga magiska ögonblick under ledigheten. På fötterna tycks allt fler vilja ha tofflor och på handleden en smartklocka. Även övervakningskameror, kanske för att hålla koll på sommarstugan eller huset hemma, och TV-apparater ökar i intresse på Prisjakts jämförelsesajt.
– Att TV-apparater ökar i köpintresse kan hänga ihop med att fotbolls-EM drog igång i juni och att OS inleds senare i sommar. Samtidigt håller hushållens köpkraft på att stärkas och fler kan nu tänkas ha råd med kapitalkrävande varor inom hemelektronik, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Priserna på produkterna som finns på Prisjakt dalade med -1,6 procent i juni**. Det är andra månaden i rad som priserna på totalen går ned. Drygt en av tio produkter sjönk i pris med minst 10 procent. Snittrabatten på reavarorna var cirka 21 procent.
Prisjakt har analyserat konsumenternas köpintresse* på sajten mellan 1-30 juni 2024. Hur intresset ökat respektive minskat jämfört med maj 2024 anges i procent. Produktkategorierna i listan är ett urval.
Sällskapsspel +192%
Kolsyremaskiner +130%
TV-apparater +55%
Polaroidkameror +41%
Tofflor +41%
Övervakningskameror +28%
Myggfångare och myggskydd +15%
Smartklockor +14%
Böcker +12%
Surfplattor -10%
Grillar -18%
*Prisjakt mäter köpintresse genom att analysera antalet klick på sin sajt prisjakt.nu. Prisjakt har analyserat data mellan 1-30 juni 2024 och jämfört den med föregående 30 dagar. Datan är baserad på antal klick på respektive produktkategori, och beskrivs som köpintresse.
**Prisjakt har analyserat prisdata för hundratusentals produkter på sin sajt prisjakt.nu. Perioden som mätts är 1-30 juni 2024, och prisutvecklingen har skett inom angiven period.
Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.