Kläder, sportprylar och produkter inom skönhet och hälsa. Det står på flest inköpslistor under årets andra kvartal – samtidigt som konsumenternas budget höjts och fler planerar att lägga pengar på renovering och fordon, visar en undersökning från Prisjakt.
Inflationen stiger något i april och landar på 2,3% enligt måttet KPIF. Under de senaste månaderna har inflationstakten dämpats och trenden visar på att vi börjar närma oss Riksbankens inflationsmål på 2%. Frågan är, hur tänker konsumenterna spendera sina pengar när inflationsvindarna vänt? Prisjakt har frågat över 1000 svenskar om vad de planerar att köpa för fysiska varor (undantaget livsmedel och biljetter) under april, maj och juni. På första plats hamnar Mode, kläder & accessoarer. Men även Skönhet & hälsa och Sport & fritid lockar. Minst intressant är Hushållsapparater & vitvaror. Jämfört med förra året planerar fler att köpa varor inom Fordon & tillbehör och Renovering & bygg.
Konsumenternas snittbudget för årets andra kvartal är 12 537 kronor, en höjning med 1 295 kronor (12%) jämfört med samma period förra året.
– Nu upplever fler att de har tillräckligt med pengar för att planera för renovering och köp av fordon eller dess tillbehör. Efter en tid när dyrare inköp fått stå tillbaka för många, kan detta tolkas som ett tidigt tecken på en välkommen vändning i hushållens ekonomi, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Ur Konsumentkompassen Q2 2024
Inköpsplanerna skiljer sig beroende på ålder och kön. Jämfört med andra åldersgrupper, planerar störst andel av de unga 18-29 år att handla något inom Skönhet & hälsa (39%), av dem mellan 30-49 år står Mode, kläder & accessoarer på flest inköpslistor (50%) och för 50-64-åringarna är det Renovering och bygg som lockar (31%). I gruppen 65-79 år svarar 19% att de kommer köpa något inom Hemelektronik, en större andel än de andra åldersgrupperna.
Män och kvinnor har vitt skilda planer på vad som ska köpas. Fler kvinnor än män tänker handla kläder och skönhetsprodukter. Bland männens toppval finns sportprylar och byggvaror, något som inte intresserar lika många kvinnor.
–De traditionella könsrollerna gör sig påminda i svenskarnas inköpslistor. Kvinnor planerar i mycket större utsträckning att handla kläder, skönhetsprodukter och saker till barnen, medan männen prioriterar hemelektronik, fordon och varor för renovering- och byggprojekt, säger Prisjakts konsumentexpert Isabella Ahmadi.
Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.