Läslust, utevistelse och Sveriges pingis-framgångar i OS gör sig påminda i konsumenternas sommarshopping. Här är prylarna som trendade i somras – och de som gjorde magplask.
Prisjakt har dykt ner i användarnas konsumentbeteende under sommaren och kan konstatera att den soliga säsongen satt avtryck i vad de har intresserat sig för att köpa. Lässuget tycks ha infunnit sig starkare än i fjol. Både böcker och läsplattor har ökat i köpintresse*. En glass i handen ingår nog i de flesta sommarplaner, och i år fick den hemgjorda kalla njutningen ett uppsving. Glassmaskiner ökar med 48 procent i köpintresse, medan den hajpade airfryern backar.
– Konsumenternas köpintresse skvallrar om semesterdagar med en bok eller en spelkonsol i handen med robotgräsklipparen får stå för skötseln av gräsmattan. Många har följt OS och intresset för pingisbord med tillbehör har ökat rejält i samband med Sveriges bordtennisframgångar, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Listan är ett urval produktkategorier från Prisjakts databas och visar hur användarnas köpintresse utvecklats den 16 juni-19 augusti 2024 jämfört med samma period i fjol.
Pingisbord +95%
Utomhushögtalare +69%
Glassmaskiner +48%
Böcker +44%
Robotgräsklippare +42%
Bärbara spelkonsoler +34%
Målarfärg +33%
Solceller +15%
Läsplattor +9%
Smartklockor -21%
Airfryers -26%
Andrahandsmarknaden har växt lavinartat de senaste åren och supertrenden syns även bland Prisjakts användare. Sedan förra sommaren har utbudet av second hand-varor och demoprodukter fördubblats på sajten. Samtidigt har köpintresset spirat. Klicken på cirkulära varor har ökat med mer än 300 procent. I Prisjakts rapport Konsumentkompassen Q3 framgår även att var fjärde svensk tänkte handla på en loppis under sommaren.
– Det är spännande att second hand-marknaden frodas och att allt fler upptäcker den. Priserna är oftast lägre än vid nyköp, och det är mer miljömässigt hållbart. Vi är stolta över att kunna erbjuda prisjämförelse för begagnade varor, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
*Prisjakt mäter köpintresse genom att analysera antalet klick på sin sajt prisjakt.nu. Prisjakt har inhämtat data mellan 16 juni-19 augusti 2024 och jämfört den med samma period förra året. Datan är baserad på antal klick på respektive produktkategori, och beskrivs som köpintresse.
Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.