2024-07-04 06:00Pressmeddelande

Konsumentkompassen Q3: Svenskarnas köpkraft stärks (äntligen!)

Folk på stan. En text där det står Konsumenkompassen, Svenskarnas sommarshopping.

Sommar och sol – och ett efterlängtat lyft för svenskarnas köpkraft! Årets tredje kvartal är här, och därmed även Prisjakts kvartalsrapport Konsumentkompassen, där vi tar tempen på konsumenternas beteende, shoppingplaner och köpkraft. 

Med en ekonomiskt ansträngd tid i bagaget ser nu skutan ut att vända för svenskarna. Det visar resultaten i Konsumentkompassen, där Prisjakt genomför en stor konsumentundersökning via Kantar. Varje kvartal mäts konsumenternas upplevda köpkraft för fysiska varor på en skala från 1 till 10, där 1 innebär lägst köpkraft och 10 högst. I Q3 rycker köpkraften iväg och landar på 6,7. Det är en ordentlig ökning från förra kvartalet som låg på 6,2 och den starkaste siffran sedan Q2 2022. 

Snittbudgeten för fysiska varor ökar i Q3 med 7 procent till 10 632 kronor, jämfört med samma period förra året. Samtidigt minskar kassan med 15 procent från föregående kvartal. Det kan bero på att många semesterfirare prioriterar att spendera pengar på resor, aktiviteter och förtäring ute. 

– Läget är på väg att ljusna när svenskarnas ekonomiska förutsättningar äntligen stärks. Att se en så pass mycket högre köpkraft bäddar bra för årets sista shoppingintensiva kvartal, som ju är extra viktigt för handeln, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt. 

Grafik över vad svenskarna planerar att handla i Q3.

Ur Konsumentkompassen Q3 2024

Hämta hem hela Konsumentkompassen här!

Flest väljer nätshopping – men loppisar lockar också

Sommaren innebär semester för många och vardagsschemat och det vanliga konsumtionsmönstret luckras upp. Vissa är på resande fot, kanske i utlandet eller i sommarstugan, medan andra stannar hemma. Inför Q3 frågade vi över 1000 svenskar om deras planerade konsumtion. Var tänker svenskarna spendera sina pengar? De flesta angav att de kommer näthandla under Q3, tätt följt av besök i gallerior och köpcentrum. Lagerbutiker lockar också en och annan, och en fjärdedel av de tillfrågade tänker gå på loppis. 

Grafik över var svenskarna planerar att shoppa i sommar.

Ur Konsumentkompassen Q3 2024

Djupdyk i fler insikter i Konsumentkompassen

Konsumentkompassen Q3 2024 är full av spännande insikter om konsumentbeteende, shoppingplaner och köpkraft. Inspireras av en intervju med Apotek Hjärtats marknads- och kommunikationschef Sofia Söderqvist som tipsar om hur e-handlare kan resonera kring försäljningen i sommar. Även Henrik Sjödin, strateg på Åkestam Holst NoA och Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i konsumentbeteende, medverkar i rapporten. Han berättar om hur utsikterna ser ut för handeln med tanke på den ekonomiska lättnad som förväntas ske för hushållen. 

Vill du läsa mer? Här kan du ladda ner hela Konsumentkompassen!



Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser.

 Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.