Prisinformationen vid nätbutikers reor är ofta otydlig, trots att den nya realagen nu funnits i två år. Det visar en kartläggning som Prisjakt gjort.
Den “nya realagen”, som innebär att butiker ska ange sina rabatterade produkters lägsta pris under de senaste 30 dagarna, fyller två år. Prisjakt har därför kartlagt 76 välkända nätbutikers reakommunikation för att ta reda på hur tydlig prisinformationen är för konsumenten. Resultatet? Hälften av de undersökta e-handlarna nämner inte att reavarans referenspris är det så kallade 30-dagarspriset. Hos tre av tio butiker nämns 30-dagarspriset, men det är inte fullt synligt vid det aktuella priset. Istället väljer dessa butiker till exempel att skapa en pop-up-ruta som konsumenten ser först efter att ha klickat på en symbol. Bara två av tio butiker anger 30-dagarspriset på ett tydligt vis invid det aktuella priset för produkten.
Det lägsta priset under de senaste 30 dagarna är det pris som rabatten för reaprodukten ska beräknas från, enligt Konsumentverket. Men hos nätbutikerna används flera andra sätt att ange ett referenspris. Till exempel genom begreppen ordinarie pris, rekommenderat pris och normalpris.
– Det är synd att inte fler nätbutiker förtydligar sin reakommunikation. Just nu råder en prisinformationsdjungel där konsumenten lätt blir förvirrad av olika prisbenämningar och det är svårt att veta hur förmånliga de annonserade rabatterna verkligen är, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
I kartläggningen ingår nätbutiker inom nio olika kategorier: apotek, barn & familj, bygg, hemelektronik/teknik, kläder/skor, marknadsplatser, möbler/heminredning, skönhet & hälsa samt sport & fritid. Tydligast reakommunikation finns bland butiker inom barn & familj och bygg. Sju av åtta butiker inom barn & familj nämner 30-dagarspriset på något vis, och motsvarande siffra för byggvarubutiker är sex av åtta. Otydligare är det bland nätbutiker inom kläder/skor där 77 procent inte nämner 30-dagarspriset. Bland hemelektronik/teknik saknas begreppet hos två tredjedelar av butikerna.
– En del nätbutiker är transparenta med priserna, men många är otydliga. Det riskerar att skada förtroendet för e-handeln. För konsumenten blir det än viktigare att själv söka rätt på produktens prishistorik för att säkerställa ett bra köpbeslut, säger Isabella Ahmadi.
Samtidigt visar Konsumentverkets senaste rapport om handelns efterlevnad av lagen att fel 30-dagarspris anges på sex av tio produkter. Bara 22 procent av nätbutikerna följde regeln fullt ut. Konsumentverket rekommenderade förut butiker att skriva ut att reavarans referenspris var det “tidigare lägsta priset” eller det “lägsta priset senaste 30 dagarna”. Men den vägledningen är numer borttagen och myndigheten preciserar inte längre hur 30-dagarspriset ska redovisas.
– Realagen är till för att skydda konsumenterna. Men det är i princip omöjligt att veta vilka butiker som följer den. Det vore tryggare om butikerna skriver ut att referenspriset är det lägsta priset de senaste 30 dagarna, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Så gick kartläggningen till
Prisjakt har undersökt hur 76 nätbutiker inom nio olika segment kommunicerar sina reavaror. Nätbutikerna har valts ut slumpmässigt. Därefter har ett stickprov utförts. En slumpmässig produkt markerad med rea, kampanj, erbjudande eller rabatt har undersökts på respektive e-handel. Undersökningen sökte svar på frågan: Nämns 30-dagarspriset? Möjliga svar var "Ja", "Nej" och "Otydligt". “Ja” innebär att 30-dagarspriset nämns i anslutning till produktens aktuella pris. “Nej” innebär att 30-dagarspriset inte nämns någonstans. “Otydligt” innebär att 30-dagarspriset nämns någonstans på produktsidan, men ej i direkt anslutning till det aktuella priset. Till exempel i form av en pop-up-ruta eller i en klickbar underrubrik. Kartläggningen genomfördes mellan 23-29 augusti 2024.
Om realagen
I september 2022 infördes den så kallade “nya realagen” som är en bestämmelse i prisinformationslagen. Regeln innebär att butiker måste redovisa reaprodukters lägsta pris under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Det så kallade 30-dagarspriset ska ligga till grund för uträkningen av rearabatten. Lagändringen infördes för att komma till bukt med fuskreor och skapa en mer transparent prisinformation. Vad som är olagligt eller ej är upp till Konsumentverket att utreda.
Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.