Ett brädspel på bordet efter att ha bytt till vinterdäck på bilen i nya jackan? Prisjakt presenterar prylarna som toppar inköpslistan – och vilka som halkar efter.
Oktober är här, och det är tydligt att konsumenterna ställer om både garderoben och hemmet för kyligare tider. Det visar insikter från Prisjakts databas. Vinterdäck och jackor ökar i köpintresse* när förberedelserna för vintern drar igång på riktigt. Men i skenet av mörkare kvällar är det också fler som unnar sig underhållning inomhus. Brädspel och mediaspelare stiger i popularitet. Samtidigt är intresset för större hemelektronik-inköp svalare – laptops, smartklockor och robotdammsugare dalar i köpintresse.
– Hösten sätter sin tydliga prägel på shoppingtrenderna. Med Black Friday och stundande rabatter runt hörnet, sätts dyrare köp inom teknik och hemelektronik på paus. Troligtvis laddar både handlare och konsumenter upp för reafesten, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Konsumenternas budget för fysiska varor under årets fjärde kvartal har växt ordentligt sen samma period i fjol. Den ligger nu på 12 459 kronor i snitt, vilket är en ökning med 45 procent. Även Black Friday-budgeten är större. Den har ökat med 15 procent till 2962 kronor. Detta enligt insikter i vår kvartalsrapport Konsumentkompassen, som finns att hämta hem här.
Listan är ett urval produktkategorier från Prisjakts databas och visar hur användarnas köpintresse utvecklats mellan 1-30 oktober 2024.
Vinterdäck +54%
Jackor +30%
Brädspel +29%
Ansiktskräm +25%
Mediaspelare +16%
Hemmabiosystem +5%
Surfplattor +1%
Hörlurar -4%
Spelkonsoler -5%
Laptops -17%
Smartklockor -21%
Robotdammsugare -25%
*Prisjakt mäter köpintresse genom att analysera antalet klick på sin sajt prisjakt.nu. Prisjakt har inhämtat data mellan 1-30 oktober 2024 och jämfört med föregående period. Datan är baserad på antal klick på respektive produktkategori, och beskrivs som köpintresse.
Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.