2024-10-22 06:50Pressmeddelande

Konsumentkompassen Q4: Ökad köpkraft inför Black Friday

Bildgrafik på folk på stan.

Köpfebern stiger inför Black Friday! I Konsumentkompassen Q4 djupdyker vi i konsumentbeteendet under reahögtiden. Dessutom tar vi tempen på svenskarnas köpkraft, budget och planerade inköp det kommande kvartalet. 

Årets sista kvartal är här. Prisjakt har genomfört en stor konsumentundersökning via Kantar för att bena ut förutsättningarna för konsumtionen och handeln. Resultatet? Shoppingsuget har återvänt! Ladda ner Konsumentkompassen här för att ta del av alla insikter.

Var tredje svensk planerar att handla under Black Friday i år. Det är en liten ökning från både i fjol och året dessförinnan. Rean är mest populär bland unga. 47 procent av 18-29-åringarna tänker handla under Black Friday. Samtidigt växer reabudgeten. I snitt kommer svenskarna spendera 2962 kronor under reaperioden. Men det bräcker inte julklappsbudgeten som ligger på 3956 kronor. 

– Svenskarna är på ett gott shoppinghumör inför Black Friday. Med tjockare plånböcker är de redo att fynda. Samtidigt är konsumenterna fortsatt prismedvetna och majoriteten prisjämför reavaror, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt. 

Ur Konsumentkompassen Q4, 2024.

Ur Konsumentkompassen Q4, 2024.

 

Köpkraften stärks ytterligare

Varje kvartal mäter vi svenskarnas köpkraft i Prisjakts Köpkraftindex genom att fråga hur de upplever möjligheterna att spendera pengar på fysiska varor, undantaget livsmedel och biljetter. Skalan sträcker sig mellan 1-10, där 1 är svagast köpkraft, och 10 starkast. Inför årets tre sista månader landar köpkraften på 6,8. Det är ett snäpp upp från föregående kvartal och ett stort kliv framåt jämfört med samma period i fjol. 

Svenskarnas shoppingbudget gör ett ordentligt ryck, och ligger nu på 12 459 kronor i snitt för Q4. Det är 3889 kronor mer (+45%) än samma kvartal förra året. Men det är stora budgetskillnader mellan män och kvinnor. Männens snittbudget är 17 292 kronor, medan kvinnornas är 7014 kronor. 

– Shoppingkassan fylls på och köpkraften återhämtar sig, vilket bådar gott för årets sista handelsmånader. Särskilt inom heminredning och skönhet syns ett större intresse än i fjol, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.

Grafik över vad konsumenterna ska handla.

Ur Konsumentkompassen Q4, 2024.

Fler insikter om Black Friday i Konsumentkompassen

I Konsumentkompassen tar vi också reda på hur konsumenterna vill ha marknadsföring kring Black Friday, hur agerar under rea och varför vissa väljer bort att handla. Som alltid kartläggs trendade produktkategorier, och vi tar pulsen på vilka miljömässiga val konsumenterna kommer göra.

Ett antal butiker och experter har bjudits in för att dela med sig av sina råd och tankar kring reahögtiden. Lykos kommunikationschef Tom Thörnblom ger sina tips för en lyckad Black Friday. Hélène Vinberg, senior analytiker på Handelns Utredningsinstitut (HUI), skriver en krönika om hur Temu och Shein kan påverka Black Week. Dessutom förklarar Anna Svärd, näringspolitisk expert på Svensk Handel, vad som gäller kring bestämmelsen i Prisinformationslagen om 30-dagarspris. 

Vill du läsa mer? Här kan du ladda ner hela Konsumentkompassen!

Så gick undersökningen till: Prisjakt har låtit analysföretaget Kantar genomföra webbintervjuer med 1001 svenskar i åldrarna 18 till 79 år. Intervjuerna genomfördes den 23–27 september 2024. Resondenterna har svarat på ett antal frågor om framför allt köpvanor och konsumtionsplaner.



Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser.

 Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.


Kontaktpersoner

Isabella Ahmadi
Presskontakt / Konsumentexpert
Isabella Ahmadi