2021-12-10 09:04Pressmeddelande

Vinnare i Årets butik 2021 gör comeback efter 8 år

Inet vinner Årets butik 2021Inet vinner Årets butik 2021

Konsumenterna har sagt sitt: efter tiotusentals inlämnade omdömen under tävlingsperioden så står det klart att Inet fullkomligt dominerar Årets butik 2021. Senast butiken vann det åtråvärda huvudpriset var 2013, och nu gör man en makalös comeback genom att vinna huvudpriset samt tre andra kategorier. Hållbarhetspriset Årets medvetna butik vinner Returhuset. Prisjakt väljer likt tidigare år att donera hundra tusen kronor till Naturskyddsföreningens projekt Top Ten Sverige.

– Det var tight i toppen men en viss aktör glänste lite extra i år, nämligen Inet. Det är otroligt imponerande att butiken lyckas hålla en så ruggigt hög nivå. Deras relation till kunderna är inget annat än unik, något som återspeglar sig i det fantastiska betyg som de får på Prisjakt. Det råder ingen tvekan om att Inet är värdiga vinnare av Årets butik 2021, säger Peter Greberg, vd på Prisjakt.

Inet gör en dominant insats i årets tävling. Man vinner nämligen inte bara huvudpriset Årets butik 2021, utan också kategorierna Årets onlinevaruhus, Mobiltelefoner, samt Datorer & tillbehör. Apotea, Hembiobutiken, Grillkung, Däck365, Timarco, Spel & Sånt och Babyworld gör alla den imponerande bedriften i att ännu en gång vinna varsin kategori precis som förra året. Aktörer som är nya på vinnarpodiet jämfört med förra året är Widforss, Cervera, Proffsmagasinet och VetApotek.

Pris bara en liten del av vad som gör årets vinnare så bra
Vad gör Sveriges bästa butiker så bra? Konsumenter som ger butiker 5 av 5 i betyg under årets tävlingsperiod nämner ordkombinationen ’snabb leverans’ hela 5 000 gånger. Även ’bra priser’, ’bra service’, ’bra utbud’ och ’lätt att hitta’ kvalar in på en topp 5-placering när det gäller populära ordkombinationer.

– Konsumenterna hyllar svenska butiker för en mängd olika saker. Jag tycker att det är intressant att låga priser verkar vara en relativt liten del av vad som gör årets vinnare så vassa. Det är snarare aspekter som leverans, service och enkelhet att hitta som gör helheten. Det här skulle jag säga reflekterar Prisjakts nya riktning väl, vi är idag en bredare beslutsdestination som hjälper konsumenter att ta bättre beslut i många fler frågor än bara pris, säger Peter Greberg, vd på Prisjakt.

Årets medvetna butik 2021 vill få fler att handla cirkulärt
Ett av de absolut finaste priserna i branschen är Årets medvetna butik. Till skillnad mot övriga kategorier så avgörs tävlingen av en expertjury, i form av Alexandra Davidsson, generalsekreterare i Medveten Konsumtion, Henrik Pålsson, professor i förpackningslogistik på Lunds universitet och hållbarhetsstrategen Mårten Sjölin. Årets vinnare är Returhuset, en aktör som tar hand om andra e-handlares returer och reklamationer – fullt fungerande och ofta oanvända produkter. Dessa varor säljs sedan vidare via Returhusets e-handel. Man kan också handla produkter med estetiska skador som Returhuset hanterar direkt åt producenten eller produkter från försäkringsärenden. Jurygruppens motivering lyder så här:

”Returhuset och ägaren GIAB hjälper såväl konsumenter som e-handlare och försäkringsbolag att delta i den cirkulära ekonomin. Företaget förlänger produktens livslängd genom en systematisk process där de rekonditionerar och säljer produktreturer, använder reservdelar från produkter i dåligt skick och donerar osålda produkter lokalt via välgörenhetsorganisationer. Företaget är transparent med produkternas kvalitet genom sin ReUse-märkning samtidigt som 12 månaders garanti medföljer. Returhuset arbetar också medvetet kring förpackningar med att använda återvunnet material, anpassa förpackningsstorlek efter behov och undvika grafiska tryck. Företagets ISO-certifieringar, utsläppsmätning och målsättningar är ytterligare exempel på ett systematiskt hållbarhetsarbete. Returhuset har utmaningar att hantera, men kommit en bra bit på väg mot ett cirkulärt och medvetet tänk och är en mycket värdig vinnare av Årets medvetna butik.”

Alla vinnare i Årets butik 2021:
Årets butik 2021: Inet
Årets medvetna butik: Returhuset