Under covid-19 har många svenskar valt att handla online istället för att besöka fysiska butiker. Det visar sig också i undersökningen genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Prisjakt, som har 1028 respondenter. I undersökningen uppger fyra av tio svenskar (42 %) att de handlat mer online under pandemin jämfört med innan. Frågan många ställt sig har därför varit om huruvida kunderna någonsin kommer återvända till de fysiska butikerna.
Bransch
|
Fortsätter e-handla i hög utsträckning
|
Återvänder till att handla likt innan pandemin
|
Hem, inredning & trädgård
|
50 %
|
39 %
|
Kläder & Accessoarer
|
51 %
|
37 %
|
Sport & Outdoor
|
51 %
|
36 %
|
Elektronik
|
60 %
|
25 %
|
Skönhet & Hälsa
|
69 %
|
20 %
|
Sjunkande kundnöjdhet online – men från höga nivåer
En anledning till att majoriteten av svenskarna (52 %) även efter pandemin kommer fortsätta handla online i hög utsträckning, är att e-handlarna generellt lyckats behålla en hög kundnöjdhet. Det visar en sammanställning av över 120 000 butiksomdömen som publicerats på Prisjakts sajt sedan januari 2020. Det har dock funnits utmaningar. I januari precis innan pandemin var det genomsnittliga betyget på en e-handelsupplevelse 8,51 av 10 – medan det nu i juli 2021 har sjunkit till 8,43 av 10 (-0,08). I januari 2020 innehöll 2,61 procent av omdömena ordet ”problem”, medan det ett år senare ökade till 3,63 procent. Antalet gånger ordet ”snabb” användes i omdömen minskade också med 11 procent under samma period.
– Även fast det inte är stora förändringar, så kan vi helt klart se att kundnöjdheten online sjunkit en aning under covid-19. Men det är inte så konstigt, med tanke på det ofantliga tryck som många e-handlare fått utstå framförallt i början av pandemin. Jag skulle faktiskt tvärtom säga att det är imponerande att e-handlarna lyckats behålla en så pass hög kundnöjdhet. Det här är den enskilt största anledningen till att så många svenskar väljer att fortsätta e-handla även efter pandemin, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt.
Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.