2023-06-22 06:40Pressmeddelande

Var femte e-handlare följer Konsumentverkets rekommendationer

Följer rekommendationer eller inte

Prisjakt har undersökt hur många butiker som följer Konsumentverkets rekommendationer när det gäller att kommunicera prisrabatter. Resultatet visar att var femte butik (11 av 50) tydligt följer rekommendationerna. 

Den 1 september 2022 kom det nya regler kring hur ett rabatterat erbjudande ska kommuniceras. Butikerna ska jämföra rabatten mot det lägsta pris som de sålt produkten för de senaste 30 dagarna. I Konsumentverkets vägledning (Prisinformation 2022) rekommenderas att butiker använder sig av “tidigare lägsta pris”, “lägsta pris de senaste 30 dagarna” eller liknande uttryck när de kommunicerar en rea.

Prisjakt har manuellt granskat hur 50 ledande e-handlare inom sju olika huvudkategorier kommunicerar reor. Studien visar att 11 butiker tydligt följer Konsumentverkets rekommendationer. Ytterligare 6 butiker använder snarlika formuleringar – vilka eventuellt kan tolkas som rekommenderade – i form av “har kostat X kr” och “förr X kr”. I resterande fall använder butikerna helt andra uttryck som exempelvis “ordinarie pris”, “rekommenderat pris”, eller genom att bara stryka över priset utan vidare förklaring.

“Att inte följa Konsumentverkets rekommendationer är inte nödvändigtvis olagligt, men det kan skapa otydlighet. Vi ser att många butiker stryker över det gamla priset. Då menar Konsumentverket att det förutsätts vara det lägsta priset produkten sålts för de senaste 30 dagarna. Men för konsumenterna är det svårt att veta när det inte finns tydlig information”, säger Oscar Hagman, konsumentanalytiker på Prisjakt.

Segment där minst andel butiker följer rekommendationerna är inom Skor, Kläder & Accessoarer samt Sport & Friluftsliv – här använder inga av de undersökta butikerna de rekommenderade uttrycken. Segmentet som bäst följer Konsumentverkets rekommendationer är Skönhet & Hälsa där 5 av 9 undersökta butiker kommunicerar sina rabatter i enlighet med riktlinjerna. Något som också framkommer i studien är att butiker inom samma segment ofta kommunicerar på liknande sätt.

“Det är tydligt att butikerna inspireras av varandra. Butiker som vill göra rätt har därför möjlighet att sätta en standard för sitt segment och föregå med ett gott exempel, då kommer förhoppningsvis konkurrenterna haka på”, säger Oscar Hagman. “Jag vet att Svensk Handel utbildar i ämnet, vilket är bra, men jag vill också se fler och mer omfattande informationsinsatser från Konsumentverket. Ju fler butiker som har koll på reglerna desto bättre” fortsätter Oscar Hagman.

Den metod som majoriteten av butikerna (54%) använder för att kommunicera tidigare priser är att stryka över priset. Oftast genom att endast stryka över det gamla priset, medan vissa också inkluderar ett rekommenderat eller icke-rekommenderat uttryck som extra förklaring. 

Inför sommarrean ger Oscar ett handfast tips till konsumenter:

– Om det inte tydligt framgår vad rea-priset jämförs mot för tidigare pris så bör du vara extra uppmärksam och faktagranska erbjudandet. Titta vad andra butiker säljer produkten för eller gå in på en prisjämförelsetjänst som visar priserna för hela marknaden, det kan mycket väl hända att den där rabatterade brödrosten i själva verket finns till lägre pris hos en annan butik  

Så kommunicerar butikerna

Uttryck

Antal butiker som använder uttrycket

Lägsta pris senaste 30 dagarna

11

Har kostat X kr

1

Förr/förpris X kr

4

Tidigare x kr

1

Enbart överstruket pris

18

Ordinarie pris

4

Rekommenderat pris

1

Överstruket pris + normalpris

1

Överstruket pris + ordinarie pris

6

Överstruket pris + rekommenderat pris

2

(X kr)

1


Om studien
Prisjakt har mellan 23 och 24 maj samt 29 maj manuellt undersökt hur många svenska e-handlare som använder sig av Konsumentverkets rekommenderade uttryck när de kommunicerar en rabatt. Prisjakt har valt ut de 50 största e-handlarna inom sju kategorier på Prisjakt: Skönhet & Hälsa, Sport & Fritid, Skor, Kläder & Accessoarer, Telefoner & GPS, Ljud & Bild, Hem & Interiör samt Datorer & Tillbehör. 

 


Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser.

 Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.