Hemelektronik lockade konsumenterna under Black Week och Truls-effekten satte sina spår i form av ett ökat intresse för pingisprylar. Men bara två av tio varor var på rea i år och fejkreor är ett fortsatt problem under Black Friday.
Black Friday-rean är väletablerad i Sverige och attraherar många konsumenter. I år var två av tio produkter (22 procent) på Prisjakt på rea, det vill säga prissänkta med minst 10 procent. Det är en liten minskning från fjolåret då 25 procent av varorna var på rea på Black Friday. Snittrabatten låg på knappt 21 procent, vilket är en marginell ökning från förra året.
Fejkreor – där butiker höjer priset innan rean för att sedan kunna visa upp en mer fördelaktig rabatt – är ett återkommande problem. Prisjakts data, som baseras på miljontals priser och produkter, visar att en av tio varor höjdes i pris under oktober, för att sedan rabatteras på Black Friday. Det är en liten ökning, men ligger på i princip samma nivå som i fjol.
– Konsumenter som sett fram emot att fynda på Black Friday riskerar att ha blivit lurade. Även om majoriteten av reorna genomförs på ett schysst sätt, pågår fortfarande fulknep i handeln som gör att rabatterna kan framstå som bättre än de faktiskt är. Som konsument är det viktigt att granska priserna och undersöka prishistoriken, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Hemelektronik är en populär kategori att shoppa inom under Black Friday-rean, och så var fallet även i år. De produkter som rönte störst köpintresse* fanns inom kategorierna mobiltelefoner, surfplattor, datorer, hörlurar, airfryers och robotdammsugare.
Samtidigt sticker nya trender ut i Prisjakts data. Pingis har fått ett ordentligt uppsving sen OS i somras. Både pingisbord och racketar skjuter i höjden i köpintresse. Glassmaskinen har hamnat på konsumenternas karta, liksom hushållsmixern och VR-glasögonen.
– Black Week är starten på julhandeln och konsumenterna passar på att uppdatera julpyntet och införskaffa julklappar, kanske ligger en gåvobox under många granar i år. Pingis är hett och Truls-effekten är därmed ett faktum. Köpkraften verkar börja återvända när konsumenterna intresserar sig för kapitalkrävande varor som robotdammsugare och smarta ringar, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Julbelysning +367%
Glassmaskiner +278%
Pingisbord +256%
Pingisracket +218%
Vattenflaskor +113%
Gåvoboxar, set och multiprodukter +100%
Power station +99%
VR-glasögon +48%
Hushållsmixer +47%
Robotdammsugare +43%
3D-skrivare +38%
Böcker +36%
Radio +33%
Eltandborstar +21%
Espressomaskiner +5%
Apple AirPods Pro (2nd generation) 2023 USB-C
Apple iPhone 15 5G 6GB RAM 128GB
Apple iPad 10.9” 64GB 2022 (10th generation)
Sony Playstation 5 Slim Digital Edition 1TB (PS5)
Apple iPhone 13 5G 4GB RAM 128GB
Sony Playstation DualSense White (PS5)
Apple AirPods (2nd Generation)
Roborock Q8 Max+
Philips Series 3000 Airfryer NA352/00 Dual Basket
AMD Ryzen 7 9800X3D
*Prisjakt mäter köpintresse genom att analysera antalet klick på Prisjakt. Vi har inhämtat data mellan 25 november - 2 december 2024 och jämfört med 20-27 november 2023. Datan är baserad på antal klick på respektive produktkategori, och beskrivs som köpintresse.
Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.