2023-12-14 10:50Pressmeddelande

Sveriges konsumenter har röstat – Spel & Sånt är Årets butik 2023

Prisjakts användare har utsett Spel & Sånt till Årets butik 2023. På bilden från vänster: Peter Kauffmann, Lisa Kauffmann, Johan Norberg och Michael Larsson.Prisjakts användare har utsett Spel & Sånt till Årets butik 2023. På bilden från vänster: Peter Kauffmann, Lisa Kauffmann, Johan Norberg och Michael Larsson.

Vinnaren är korad i Sveriges största butikstävling och det är Prisjakts användare, konsumenterna, som har röstat fram segraren. Spel & Sånt vinner huvudpriset Årets butik 2023 medan Inet och Hembiobutiken får en hedrande andra- respektive tredjeplats.

Prisjakts Årets butik är Sveriges största butikstävling sett till antalet konsumenter som röstar, vilket sker genom att skriva butiksomdömen. Mer än 46 000 omdömen har lämnats under året och nu står det klart att Spel & Sånt vinner huvudpriset Årets butik 2023. Butiken vann även priset i kategorin Spel & konsoler.

– Det krävs dedikerat arbete för att bli Årets butik, du behöver hålla världsklass i alla avseenden och på den punkten briljerar Spel & Sånt. Kundservice handlar om mer än snabba leveranser, du måste kunna förutse varje behov konsumenten kan ha för att ständigt ge en kundupplevelse på toppnivå. Med flera utmärkelser genom åren, bland annat segern i Årets butik även 2020, visar Spel & Sånt gång på gång att de verkligen kan sin sak, säger Peter Greberg, vd på Prisjakt.

Konkurrensen i Årets butik är stenhård och marginalerna små, därför vill Prisjakt även lyfta fram silver- och bronsmedaljörerna. På andra plats hamnar fjolårsvinnaren Inet medan tredjeplatsen går till Hembiobutiken. Nya kategorivinnare i år är Spel & Sånt (Spel & konsoler), Delitea (Kök & hushåll), Proffsmagasinet (Bygg & trädgård), Intersport (Sport & fritid), Timarco (Skor, kläder & accessoarer) och Gunnar Olsson Foto (Foto & video). Tre nya butikskategorier finns dessutom i år, vilka SethAndSally (Skönhet), Hylte Jakt & Lantman (Friluftsliv) och Apotea (Hälsa) vinner. Däck 365, Hembiobutiken, BabyV och Beyond time lyckas med bedriften att försvara sina vinster från förra året.

Vad är den gemensamma framgångsfaktorn för alla vinnare i Årets butik?
– Kundrelationen är a och o. Naturligtvis behöver butiken leverera på många punkter, som sortiment, priser, betal- och fraktalternativ, men utan ett uttalat kundfokus når du inte hela vägen. Kunden måste känna att den är butikens högsta prioritet. Till exempel är det jätteviktigt att följa upp och svara på kundomdömen, det visar att butiken är engagerad. Den goda kundrelationen är verkligen helt avgörande, det ser vi tydligt i den här tävlingen varje år, säger Peter Greberg.

Samtliga vinnare i Årets butik 2023

Foto & video: Gunnar Olssons Foto
Ljud, bild & musik: Hembiobutiken

Om Årets butik
Under året som gått har svenska konsumenter skrivit mer än 46 000 butiksomdömen på Prisjakt, omdömen som också utgör röster i tävlingen Årets butik 2023 – Sveriges största butikstävling sett till konsumenternas engagemang. Vinnarna utses utifrån en kombination av både antal omdömen och snittbetyg. Jurypriset Årets medvetna butik och specialpriset Årets fraktbolag delades ut den 13 december. Mer information hittar du här.