Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Ny statistik från Svea visar att den totala omsättningen under hela Black Month ökade med lite mer än fyra procent jämfört med 2024. Trots att antalet transaktioner minskade med drygt fyra procent så ökade snittordern med närmare nio procent sett över hela perioden.
– Årets siffror visar att konsumenterna fortsätter handla starkt, men att köpen fördelas över en längre period. Det tydliga lyftet i snittordern tyder på att konsumenter planerar mer och investerar i större köp när rätt erbjudanden dyker upp. För handlarna innebär detta att hela november nu är en strategiskt viktig försäljningsmånad, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank.
Hela Black Friday-rean är en sammanhängande shoppingperiod snarare än en serie enskilda kampanjer. Det syns i prisutvecklingen av produkter i svenska nätbutiker på Prisjakt. Andelen produkter som sänktes i pris var lika stor på Cyber Monday som på Black Friday. Dessutom går det att tyda en växande trend bland shoppinghögtiden: flertalet “smarta” produkter ökar i köpintresse.
– Black Friday-konsumenterna flockas kring hemelektronik under rean. I år ser vi ett växande intresse för smart teknik i form av smarta ringar, lås och kontaktuttag. Bekvämlighet och tidsbesparing i hemmet är i fokus och robotdammsugare och robotgräsklippare är väldigt populära, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Cyber Monday ( 1/12-2025 vs 2/12 2024 )
Procentuell förändring i omsättning mot 2024: -3,25%
Procentuell förändring i antal transaktioner mot samma tidsperiod 2024: 8,20%
Procentuell förändring i snittorder mot samma tidsperiod år 2024: -10,58%
Black Friday-helgen (Black Friday till Cyber Monday, 28/11–1/12–2025 vs. 29/11–2/12 2024)
Procentuell förändring i omsättning mot 2024: 4,79%
Procentuell förändring i antal transaktioner mot samma tidsperiod 2024: -5,52%
Procentuell förändring i snittorder mot samma tidsperiod år 2024: 10,91%
Black Month-perioden (1/11–1/12 2025 vs. 2/11–2/12 2024)
Procentuell förändring i omsättning mot 2024: 4,22%
Procentuell förändring i antal transaktioner mot samma tidsperiod 2024: -4,17%
Procentuell förändring i snittorder mot samma tidsperiod år 2024: 8,75%
Underlaget hämtas från samtliga populära betalsätt (kort, Swish, direktbank, faktura och delbetalning). Tillsammans representerar dessa majoriteten av Sveriges digitala betalmarknad. Statistiken jämför försäljningsdata från samma e-handlare – handlare som tillkommit eller fallit bort sedan senaste mätningen inkluderas inte.
Sammanställning av Cyber Monday
Andel produkter med lägre pris på Cyber Monday (1 Dec): 45%
Andel produkter med högre pris på Cyber Monday (28 nov): 26%
Andel priser som sänkts med minst 10% på Cyber Monday (1 dec): 26%
Snittrabatt på priser som sänkts med minst 10% på Cyber Monday (1 dec): 21,85%
(Data ovan från Prisjakt***)
Trendande produktkategorier under Black Week (24 nov-1 dec), ökning jmf. med samma period förra året (Prisjakt****):
Projektorer +220%
Robotgräsklippare +197%
Smarta ringar +186%
Glassmaskiner +85%
Samlarkortspel +79%
Grafikkort +58%
Bärbara högtalare +54%
Klockor +47%
Spelkonsoler +42%
Smarta lås +38%
Populäraste varorna på Prisjakt under på Cyber Monday (1 dec)****:
Nintendo Switch 2 Bundle (inkl. Mario Kart World)
Apple iPad 11" 128GB WiFi 2025
JBL Cinema SB510
Apple AirPods Pro 3 2025
Nintendo Switch 2
***Prisjakt Price Change, ett verktyg utvecklat av Prisjakt som rapporterar om prisändringen (%) på produkter och produktkategorier. Urvalet för undersökningen under Cyber Monday 2025 var omkring 393 000 produkter, mellan den 1 november - 1 december 2025. För att säkerställa relevans inkluderas produktkategorier med minst 50 produkter. För statistiken om genomsnittlig prisnedgång på rabatterade varor har Prisjakt utgått från prisnedgången på varor som gick ner med minst 10 procent i pris.
**** Prisjakts Consumer Interest Index. Consumer Interest Index rapporterar om miljoner användares köpintresse (klick från Prisjakt till butik) för olika typer av produkter och produktkategorier. Kategorierna som listas som trendande har haft ett ovanligt högt köpintresse jämfört med förra året. Populäraste produkterna som listas har klickats mest.
Om Svea Bank
Svea Bank är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas betallösningar lanserades 2007 och används i dag av 15 000 e-handlare i hela Norden med 7,5 miljoner kunder. Sveas lösningar möter konsumenternas förväntningar på en smidig kundupplevelse och e-handlarnas behov av en hög konvertering.
Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information om produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Nya Zeeland, Irland och Storbritannien.