Inflationen i Sverige är just nu den högsta på nästan 30 år. Detta slår direkt mot priserna på konsumentvaror. När kronan är svag, får vi mindre för pengarna vilket i sin tur innebär att allt blir dyrare. Med detta som bakgrund har Prisjakt undersökt hur det genomsnittliga priset inom en rad olika produktkategorier förändrats de senaste fem åren.
Förutom inflationen är det också tydligt att faktorer som produktinnovation och trender med allt fler premiumvarumärken påverkat priserna rejält inom många segment. Tar man ett snittpris baserat på alla de kategorier som Prisjakt undersökt, visar det sig att en snittprodukt i år (1-31 jan) i genomsnitt kostar 498 kronor mer jämfört med för fem år sedan (1-31 jan 2017).
Ett exempel på en kategori där inte bara inflation påverkar priserna, utan också teknisk utveckling, är mobiltelefoner. Kategorin har gått från att 2017 (1-31 jan) i genomsnitt kosta 3 211 kronor till att i år (1-31 jan) kosta 5 101 kronor – en ökning med 1 890 kronor. Bakom denna höga siffra bedömer konsumentexpert Ebba Ljungberg att 5G-tekniken är en starkt bidragande faktor:
– Inflationen är en faktor som påverkar prisbilden, men en ännu större anledning till de ökade priserna skulle jag säga är produktinnovation och teknisk utveckling. Vi kan exempelvis se att en 5G-telefon i genomsnitt kostar 8 646 kronor idag, medan en telefon utan 5G kostar 5 759 kronor. Andra exempel där produktinnovation driver upp prisbilden är brusreducering för hörlurar och sladdlösa skaftdammsugare i dammsugar-segmentet, säger Ebba Ljungberg, produkt- och konsumentexpert på Prisjakt.
Till följd av inflationen, och framförallt produktinnovation, har dammsugar-segmentet ökat med i genomsnitt 835 kronor mellan 2017 och 2022. Andra exempel på kategorier som stigit i pris är jackor och skidor, som i genomsnitt kostar 154 respektive 278 kronor mer i år jämfört med 2017. Se listan nedan för andra exempel.
Kategori |
Snittpris 2017 (SEK) |
Snittpris 2022 (SEK) |
–/+ Skillnad (SEK & %) |
Mobiltelefoner |
3 211 |
5 101 |
1 890 (58%) |
Apple-mobiltelefon |
6 721 |
8 149 |
1 428 (21%) |
Samsung-mobiltelefon |
4 745 |
6 041 |
1 296 (27%) |
Hörlurar |
1 608 |
1 867 |
259 (16%) |
TV-apparater |
15 330 |
14 037 |
–1 293 (–8%) |
Jackor |
2 365 |
2 519 |
154 (7%) |
Spelkonsoler |
3 024 |
4 338 |
1 314 (43%) |
Laptops |
10 966 |
13 507 |
2 541 (23%) |
Parfym |
486 |
661 |
175 (36%) |
Dammsugare |
1 952 |
2 787 |
835 (43%) |
Lego |
681 |
1 407 |
726 (107%) |
Tangentbord |
1 485 |
1 560 |
75 (5%) |
Portabla högtalare |
2 646 |
3 299 |
653 (25%) |
Sällskapsspel |
306 |
372 |
66 (22%) |
Tvättmaskiner |
7 166 |
8 087 |
921 (13%) |
Kontaktlinser |
278 |
301 |
23 (8%) |
Schampo |
177 |
204 |
27 (15%) |
Goggles |
1 057 |
1 052 |
–5 (–0,5%) |
Borrmaskiner |
2 333 |
2 355 |
22 (1%) |
Skidhjälmar |
1 124 |
1 162 |
38 (3%) |
Blenders |
1 513 |
1 565 |
52 (3%) |
Skidor |
4 697 |
4 975 |
278 (6%) |
Deodorant |
156 |
152 |
–4 (–3%) |
Genomsnitt kategorier |
3 219 |
3 717 |
498 (15%) |
Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.