2021-11-01 11:45Pressmeddelande

Startskott för Årets butik 2021: så vinner din butik

Årets butik 2021Årets butik 2021

Idag startar Årets butik 2021, Sveriges största och viktigaste tävling sett till visat engagemang från konsumenter. I samband med att röstningsperioden startar väljer Prisjakt att presentera statistik som visar hur väl svenska butiker tar hand om sina kunder – insikter som mycket väl kan besvara den magiska frågan om hur man som butik lyckas vinna den prestigefyllda konsumenttävlingen. Tävlingsperioden pågår till den 30 november och vem som vinner får vi reda på den 10 december.

Med upp emot 100 000 inlämnade butiksomdömen från svenska konsumenter årligen, är konkurrensen i Årets butik minst sagt stenhård. Förutom att samla in många butiksomdömen så är det viktigt att få ett högt snittbetyg som står sig väl mot andra butiker. Men hur högt betygsätter egentligen konsumenterna svenska e-handlare? Prisjakts statistik visar att snittet för samtliga e-handlare i oktober var 4,22/5. För att lyckas vinna sin kategori kan det dock krävas ett ännu högre snittbetyg, då kundnöjdheten skiljer sig åt mellan branscher.

Genomsnittligt betyg i butiksomdömen hos Prisjakt, per bransch oktober 2021:

Hem & Trädgård: 3,88/5

Mode & accessoarer: 4,04/5

Skönhet & Hälsa: 4,14/5

Sport & Outdoor: 4,55/5

Datorer & Tillbehör: 4,36/5

Audio & Video: 4,66/5

Barn & Familj: 4,31/5

Fordon & tillbehör: 4,41/5

– Att svenska konsumenter ger ett så högt betyg till svenska e-handlare är minst sagt imponerande, och det visar hur butikerna verkligen prioriterar kundnöjdhet. För att vinna tävlingen Årets butik räcker det dock inte att vara genomsnittlig, man behöver leverera en köpupplevelse i absoluta världsklass. Det ska bli spännande att se vilka butiker som lyckas bäst med detta i år, nu när tävlingsperioden äntligen drar igång, säger Peter Greberg, VD på Prisjakt.

För att förbättra sitt betyg under tävlingsperioden är det viktigt att lyssna på kunderna. Ett sätt att göra det är att analysera hur nöjda respektive missnöjda kunder beskriver butiken i omdömen på Prisjakt. Jämförelsetjänstens statistik visar att vissa ordkombinationer använts i extra hög utsträckning för att beskriva högt- respektive lågt betygsatta butiker under förra årets tävlingsperiod:

Populära ordkombinationer i positiva butiksomdömen:

Populära ordkombinationer i negativa butiksomdömen:

1. Snabb leverans

1. Inget svar

2. Bra priser

2. Felaktigt lagersaldo

3. Bra utbud

3. Lång leveranstid

4. Lätt att hitta rätt

4. Dålig service

5. Enkelt att beställa

5. Inga pengar tillbaka

6. Trevligt bemötande

6. Dålig kundtjänst

7. Trevlig personal

7. Produkt var sönder

8. Snabb service

9. Stort utbud

10. Kunnig personal

Fokus på miljö ger nöjda kunder

Prisjakt kan även se att svenska konsumenter i allt större utsträckning uttrycker sina åsikter om miljöaspekter i de omdömen som skrivs om köpupplevelsen. Under 2020 och hittills under 2021 har ord relaterade till ‘miljö’ använts 34 procent fler gånger i butiksomdömen, jämfört med perioden innan.

De flesta konsumenterna verkar nöjda med köpupplevelsen ur miljösynpunkt: i 71 procent av fallen som miljö-relaterade ord använts i butiksomdömen har butiken fått 4 av 5 i betyg eller bättre. I 16 procent av fallen har dock konsumenterna gett butiken 2 av 5 i betyg eller sämre, vilket indikerar att en del konsumenter har mer att önska kring butikernas miljöhänsyn.

Ett pris som har med just butikernas miljöarbete att göra är kategorin Årets medvetna butik. Här utses vinnaren av en oberoende expertjury, som bedömer butikerna utifrån de tävlingsbidrag de skickar in. Årets jurygrupp består av Alexandra Davidsson, generalsekreterare på Medveten Konsumtion, Henrik Pålsson, professor i förpackningslogistik på Lunds Universitet, samt hållbarhetsstrategen Mårten Sjölin. Tävlingsbidragen ska skickas in senast 18 november 2021: mer information om Årets medvetna butik.

Om Årets butik 2021
Årets butik är Sveriges största butikstävling när det kommer till antalet konsumenter som engagerar sig och butiker som medverkar. Tävlingen pågår mellan den 1 och 30 november 2021. Vinnaren koras den 10 december, baserat på en kombination av antalet butiksomdömen som registreras under tävlingsperioden samt snittbetygen i dessa. Detta görs enligt beräkningsmetoden Bayesian Average, som används av bland annat filmdatabasen IMDB. Den 10 december utannonseras också vinnarna i en mängd butikskategorier, samt den butik som juryn utsett till Årets medvetna butik. För varje butiksomdöme som lämnas i Årets butik skänker Prisjakt en krona till Naturskyddsföreningens projekt Top Ten Sverige. För mer information om tävlingen, besök https://www.prisjakt.nu/arets-butik