2025-11-28 05:05Pressmeddelande

Smyghöjningar och felaktiga 30-dagarspriser på årets Black Friday

Rea i skobutik

Black Week är igång. Prisjakts data visar att var tionde erbjudande ökat i pris, för att nu ha ett nytt, lägre pris under rean. Samtidigt anges misstänkt felaktiga 30-dagarspriser i näthandeln. – Konsumenter riskerar att vilseledas av falska rabatter, säger konsumentexpert. 

Vissa butikers återkommande strategi att höja priserna inför rea, för att kunna visa upp en bättre rabatt när priset sänks, sker även under årets Black Week. Det visar färsk data från Prisjakt. Var tionde pris höjdes i oktober för att sedan få ett lägre pris under Black Week. Det är en marginellt större andel än i fjol. Mer oroväckande är att sex procent av alla priser ökade med minst tio procent inför rean, för att senare sänkas med minst lika mycket. I genomsnitt ökade dessa priser med 29 procent*.

– Black Friday-erbjudandena pumpas ut för fullt och många är sugna på att fynda. Det är betryggande att se att majoriteten av priserna inte höjts inför rean. När priserna smyghöjs kan konsumenter uppleva att rabatten är en bluff. Tyvärr kan förtroendet för handeln skadas på grund av prishöjningarna, även om de sker i mindre utsträckning, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt. 

Under Black Friday-rean står hemelektronik, kläder och skönhetsprodukter högt i kurs för konsumenterna. Barnoveraller, ansiktskrämer, robotdammsugare, TV-apparater och jackor har en högre andel misstänkta erbjudanden än genomsnittet. Bättre ser det ut inom löparskor, hörlurar och mobiltelefoner. 

Misstänkt felaktiga 30-dagarspriser

För att förbättra pristransperensen vid rea, infördes för tre år sedan en ny bestämmelse i prisinformationslagen. Den kräver att butiker redovisar rea-produkters lägsta pris under de senaste 30 dagarna, och från detta så kallade 30-dagarspris ska rabatten räknas ut. För första gången har Prisjakt undersökt hur väl nätbutikernas 30-dagarspriser stämmer. 11 procent av 30-dagarspriserna misstänks vara felaktiga**. I dessa fall redovisar butikerna ett högre före-pris än det lägsta priset under de senaste 30 dagarna när de marknadsför sina kampanjerbjudanden.

– Detta är ytterligare en metod att vilseleda konsumenten att tro att erbjudandet är bättre än det faktiskt är. Ett högre före-pris skapar en mer attraktiv rabatt när priset väl sänks. För att vara säker på att rabatten är äkta behöver konsumenter göra sin egen research och kontrollera prishistoriken. Då kan både prishöjningar inför rean och felaktiga 30-dagarspriser avslöjas, säger Prisjakts konsumentexpert Isabella Ahmadi. 

Prisdata

Andel priser som höjts, för att sedan ha ett lägre pris på Black Week: 12%

Andel priser som höjts med minst 10 procent, för att sedan ha sänkts med minst 10% på Black Week: 6%

Populära kategorier

Andel priser inom populära kategorier som höjts med minst 10 procent och sedan sänkts med minst 10 procent:

Barnoveraller 31%

Ansiktskräm 14%

Boots och kängor: 12%

Ryggsäckar: 11%

Robotdammsugare: 10%

Jackor: 10%

TV-apparater: 9%

Mobiltelefoner: 6%

Löparskor: 5%

Hörlurar: 4%

Om prisanalysen

*Prisjakt har undersökt prisutvecklingen för närmare två miljoner priser från svenska nätbutiker. Prisjakt har undersökt hur stor andel av priserna som ökat under de 30 dagarna som föregår 30-dagarsperioden räknat från 25 november 2025. 

**Prisjakt har analyserat drygt 200 000 priser som butiker kampanjmarkerat. Butikens angivna före-pris har jämförts mot Prisjakts prishistorik. Prisdatan hämtades 25 november 2025. 

 


Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser.

 Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien.


Kontaktpersoner

Isabella Ahmadi
Presskontakt / Konsumentexpert
Isabella Ahmadi