2021-06-30 09:36Pressmeddelande

Så semestrar svenskarna i sommar

För första gången sedan pandemins utbrott börjar svenskarna nu planera för att resa utomlands igen. Prisjakts data, som baseras på miljontals svenskars köpbeteenden, visar hur köpintresset för resväskor ökat med hela 84 procent i juni. Men även om hela 800 000 svenskar väntas resa utomlands i sommar så visar en studie från Kantar Sifo att friluftssemester i Sverige fortsatt är sommarens storfavorit.

Sedan mars 2020 har Prisjakt noterat ett rekordlågt köpintresse för resväskor. Inför fjolårets semesterperiod köpte svenskarna istället friluftsutrustning som aldrig förr, samtidigt som hemester var årets trendord. I år är läget något annorlunda; enligt en ny studie utförd av Kantar Sifo på uppdrag av Prisjakt planerar nämligen nästan 70 procent av svenskarna att resa denna sommar*.

Även om de allra flesta uppger att de planerar att enbart resa inom Sveriges gränser skvallrar Prisjakts statistik från miljontals svenskars köpintresse om att många även kommer resa utomlands. Svenskarnas intresse för resväskor har stigit dramatiskt och är hela 84 procent högre hittills i juni jämfört med samma period ifjol**.


– Trots att många uppger att de kommer spendera sommarsemestern på hemmaplan eller i Sverige är det nu tydligt att många hoppas kunna ta sig utomlands inom en snar framtid. Redan i maj noterade vi att svenskarna började söka allt mer efter resväskor och sedan har det bara ökat ytterligare, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt Insights. 

När svenskarna får frågan om sina sommarplaner uppger 11 procent att de planerar en utlandssemester, vilket översätts till cirka 800 000 personer***. Tittar man närmare kan man se ett samband med vaccinationsgrad, av de som planerar att resa utomlands har nämligen 70 procent antingen påbörjat eller slutfört sin vaccinering. Dessutom uppger var tionde person i åldersgruppen 18-29 år att de kommer skjuta upp årets semester just för att öka möjligheten att hinna bli vaccinerad innan.

För de 64 procent som planerar att semestra i Sverige i sommar är fjolårets stora intresse för friluftsliv under semestern fortsatt mycket stort. Enligt undersökningen är fler än två av tre svenskar (68%) intresserade av att testa på friluftsaktiviteter i sommar. Vandra (46%), cykla (30%) och campa (29%) är de aktiviteter flest är intresserade av att utföra*. 

– Att den stora friluftstrenden fortsatt lyser stark syns tydligt i vår data, där friluftsbyxor, termosar och flytvästar är några populära produkter som det till och med klickas ännu mer på nu än under förra årets outdoor-boom. Köpintresset för vissa grundläggande prylar, såsom tält, är dock lägre i år vilket utifrån förra årets rekordsiffror kan antas bero på att många redan införskaffat sig en hel del friluftsprylar förra året och nu återanvänder dem, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt Insights. 

Oscar Hagman

Oscar Hagman, dataanalytiker Prisjakt Insights

 

Övrig statistik från undersökningen*:

  • 81 procent av svenskarna kommer ha semester i sommar. Totalt planerar 69 procent att resa i sommar, där 58 procent planerar att resa i Sverige och 6 procent planerar att resa både i Sverige och utomlands. 5 procent planerar att enbart resa utomlands. 

  • De flesta (86%) kommer inte skjuta upp sin semester för möjligheten att vara vaccinerad under semestern. 

  • 5 procent kommer skjuta upp semestern för att öka möjligheten att vara vaccinerad under semestern. Unga män (18-29 år) är mest benägna att skjuta på semestern för möjligheten att vara vaccinerad under semestern (15%).  

  • 69 procent av de som uppger att de kommer att resa har påbörjat vaccineringen eller är fullt vaccinerade. 

  • Friluftsaktiviteter är fortsatt populärt i år. Enligt undersökningen är 68 procent av svenskarna intresserade av att testa på en eller flesta friluftsaktiviteter.

  • Kvinnor 18-29 är den målgrupp som är mest intresserad av att utföra en eller flera friluftsaktiviteter i år (81%). 

  • Vandra (46%), cykla (30%) och campa (29%) är de aktiviteter flest är intresserade av att utföra under semestern, följt av fiske (21%), hajka (11%) och klättra (10%). 

 

Trendande hemester-kategorier****
Myggfångare och myggskydd (+287%)
Pizzaugnar (+193%)
Trädgårdsbord (+92 %)
Sommardäck (+83%)

Bilbarnstolar (+55 %)
Robotgräsklippare (+53%)
Termosar (+50%)
Vandringskängor och terrängskor (+20%)
Flytvästar (+18 %)

*Prisjakt Consumer Interest Index, ett verktyg som rapporterar som svenskarnas köpintresse (klick från Prisjakt till butik) för olika produkter och kategorier. Denna specifika undersökning baserades på flera miljoner svenskars aktivitet på Prisjakt, under perioden 8 juni 2021 - 28 juni 2021 jämfört med perioden 8 juni 2020 - 28 juni 2020. Produkterna man undersökte var Resväskor och samt produkter inom Sport och Outdoor. 

**Om undersökningen: Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Prisjakt med ett slumpmässigt och riksrepresentativt urval av personer i åldrarna 18–79. Totalt samlades 1028 intervjuer in under tidsperioden 7-10 juni 2021.

*** Enligt statistik från SCB är invånarantalet som är i åldrarna 18-79 i Sverige totalt 7 421 201. I Kantar Sifos undersökning på uppdrag av Prisjakt uppger 11%  att de enbart planerar att resa utomlands eller att de planerar att resa både utomlands och i Sverige, vilket av 7 421 201 svenskar är 816 000.

**** Kategorier som Prisjakt på ett eller annat sätt relaterar till semester på hemmaplan, som haft en extra stor popularitetsutveckling i juni 2021 jämfört med 2020.

 


Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser.

 Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.