2022-11-26 08:47Pressmeddelande

Röda siffror för årets Black Friday-period

Black Friday började starkt men tappade på slutet av dagen. Även de andra längre perioderna i Black Week och Black November minskar i omsättning. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid. Enligt Svea Bank minskade e-handelsförsäljningen under gårdagens Black Friday med 12 procent, medan Black Week minskade med 9,5 procent. Omsättningen under den längre perioden Black November har dock hittills haft ett mindre tapp än Black Week, vilket visar att butikerna i allt större utsträckning tidigarelägger sina kampanjer. Positivt för konsumenter är att fredagen fortsatt är den billigaste på året: Prisjakts statistik visar att rabatterna i genomsnitt var 21 procent.

– I år ser vi att Black Friday och Black Month backar mot föregående år, ett resultat som var väntat. Den främsta orsaken är en ökad ekonomisk oro hos svenskarna. Vi jämför också mot en period som var exceptionell för e-handeln i och med att den digitala handeln var så stor under pandemin, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.

– Svenskarna håller hårdare i sina pengar och effekten blir att Black Friday-omsättningen minskar. En tydlig trend i år är konsumenternas större fokus på sparande, vi väljer billigare varianter av produkter på årets Black Week jämfört med i fjol. Energioptimering av hemmet har varit årets stora trend, där vi sökt oss till kategorier såsom eldstäder, styrenheter för att kontrollera elförbrukning och airfryers, säger Oscar Hagman, produkt- och konsumentexpert på Prisjakt.

Statistik
Black Friday: Procentuell förändring i omsättning mot 2021: -12 % (Svea Bank)

Black Week: (Måndag-fredag): Procentuell förändring i omsättning mot 2021: -9,5 % (Svea Bank)

Black Month: (1-25 nov): -5,8 %

Prisstatistik
Inför Black Friday 2022 förväntade sig svenskarna rabattsatser på i genomsnitt 38 procent, visar en nationell undersökning från Kantar Public på uppdrag av Prisjakt***. Resultatet var dock följande:

Andel produkter med lägre pris på Black Friday*: 35 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2021: 43%)

Andel produkter med högre pris på Black Friday: 25 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2021: 26%)

Snittrabatt på produkter: 21 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2021: 21%)

Prisnedgång totala marknaden: 4 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2021: 5%)

Mest populära klockslaget att handla på Black Friday enligt Svea: 21:30

Trendande kategorier under Black Week 2022 jmf. med samma period förra året (Prisjakt)**
Eldstäder/kaminer: 746%
Elverk: +473%
Resväskor: 324%
Bluetooth-trackers: 265%
Snöredskap: 208%
Batterier: 101%
Handskar & vantar: 96%
Mascara: 82%
Plattänger: 77%
Ansiktskräm: 54%
Hårfön: 54%
Airfryers: 52%
Parfym: 40%
Element: 29%

Populäraste kategorierna (köpintresse) på Prisjakt under Black Friday 2022:
Hörlurar
Mobiltelefoner
TV-apparater

Populära varor med stor prisnedgång (Prisjakt):
Jabra Elite 7 Active Wireless In-ear (hörlurar)
1 november 2022: 1 634 kronor (länk)
Black Friday 2021: 995 kronor (39 % prisnedgång)

Casall EB600 (motionscykel)
1 november 2022: 4 690 kronor (länk)
Black Friday 2021: 3 299 kronor (30 % prisnedgång)

*Data från Prisjakt Price Index, ett verktyg utvecklat av Prisjakt som rapporterar om prisändringen (%) på produkter och produktkategorier. Urvalet för undersökningen under Black Friday 2021 var totalt 400 000 produkter, under perioden 1 november jämfört med 25 november 2021. För att säkerställa relevans i utbud viktas varor som genererar konsumentintresse (klick) under perioden högre än ej populära varor. För statistiken om genomsnittlig prisnedgång på rabatterade varor har Prisjakt utgått från prisnedgången på varor som gick ner med minst 10 procent i pris, något som Prisjakt definierar som en äkta rabatterad vara.
** Prisjakts Consumer Interest Index. Consumer Interest Index rapporterar om miljontals svenskars köpintresse (klick från Prisjakt till butik) för olika typer av produkter och produktkategorier. Denna specifika undersökning inkluderade köpintresset den 21-25 november 2022 jämfört med samma period under Black Week förra året. Kategorierna som listas har haft ett ovanligt högt köpintresse, jämfört med förra årets Black Week-period.
***Statistik från Kantar Public och Prisjakts undersökning. Undersökningen genomfördes via Kantar Publics riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade webbpanel under tidsperioden 3-4 oktober 2022. Totalt har 1 013 intervjuer samlats in bland svenska allmänheten av personer i åldrarna 18-79 år.

Emma Lindgren
Head of PR, Svea Bank
emma.lindgren@svea.com

Carl Lindholm
Head of PR, Prisjakt
carl.lindholm@prisjakt.nu

Om Svea Bank:
Svea Bank är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas betallösningar lanserades 2007 och används i dag av 15 000 e-handlare i hela Norden med 7,5 miljoner kunder. Sveas lösningar möter konsumenternas förväntningar på en smidig kundupplevelse och e-handlarnas behov av en hög konvertering. Siffrorna bygger på data från betalningar genom Sveas betallösningar och är därmed representativa för handeln i stort. Statistiken är hämtad från alla populära betalsätt, exempelvis Swish, kort, direktbank, faktura och delbetalning. Siffrorna ska därför inte jämföras med andra aktörer som bara sköter vissa typer av betalningar.

Om Prisjakt:
Prisjakt är Nordens ledande produkt- och prisjämförelsetjänst sett till antalet användare. Miljontals konsumenter besöker tjänsten varje månad vilket ger dem en god bild av marknaden. Datan är unik på det sättet att Prisjakt både kan se hur lagerstatus och priser förändras hos e-handlare, samt hur konsumenternas köpintresse utvecklar sig.