2023-10-25 06:02Pressmeddelande

Prisjakts Black Friday-rapport 2023

Konsumentkompassen Q4 2023

Årets stora shoppinghögtid, Black Friday, är snart här. På senare år har rean vuxit enormt, och frågan som många ställer sig är om tillväxten fortsätter även i år. Detta och mycket mer presenteras i Konsumentkompassen Q4 2023, som har temat Black Friday.

Med miljontals besökare och en stor mängd information om butikernas produktutbud och priser sitter Prisjakt på unika insikter om shopping-trender och konsumentbeteende. Denna data, i kombination med en studie från Kantar, används för att presentera allt du behöver veta om Q4 och Black Friday 2023.

En summering av Konsumentkompassen Q4 2023 finns att ta del av nedan. Genom att registrera dig på följande länk kan du (kostnadsfritt) ta del av hela rapporten: konsumentkompassen.prisjakt.nu.

Kontrasternas kvartal
Prisjakts Köpkraftindex för fjärde kvartalet 2023 landar på 6,3. Det är en minskning mot föregående kvrtal, men ändå drygt 7 procent högre jämfört med samma period i fjol då Prisjakts Köpkraftindex låg på 5,9.

Nära var tredje svensk (31%) säger sig ha goda möjligheter att spendera pengar på fysiska varor de kommande tre månaderna. Samma kvartal i fjol svarade 27 procent detsamma. När det gäller budgeten för konsumtion så är den dock betydligt lägre (-21%) jämfört med för ett år sedan. Konsumenter har alltså blivit någorlunda bekväma med sin privatekonomska situation, kanske delvis för att man spenderar mindre på shopping. 

– Med åtdragen svångrem väntar konsumenterna med sina inköp för att spara en slant under Black Friday-rean. Resten av Q4-budgeten spenderas på nära och kära i form av julklappar. För butiker blir det viktigare än någonsin tidigare att forma budskap kring dessa två teman. Perioderna innan och mellan Black Friday och julklappsrushen förväntas nämligen bli ovanligt svala, säger Oscar Hagman, konsumentanalytiker på Prisjakt.



Prognos: Svenskarna växlar upp under Black Friday
31 procent av svenskarna uppger att de ska handla på årets Black Friday-rea – en ökning med tre procentenheter jämfört med i fjol då 28 procent skulle handla på rean. Konsumentkompassen Q4 2023 visar samtidigt att budgeten för Black Friday ökar med 5 procent, till 2 569 kronor.

– I år ser konsumenterna ut att gasa in i de mest intensiva perioderna runt Black Friday och kring julruschen, för att rentav tvärnita övriga veckor, säger Oscar Hagman. Det är ett tydligt tecken på att svenskarna anpassat sig till högre priser och att fler planerar sina köp kring perioder när det går att göra fynd, fortsätter Oscar Hagman.

Svenskarna är skeptiska till butikernas reor
Åtta av tio (79%) svenskar har låg tillit till butikernas Black Friday-erbjudanden i år, visar vår studie från Kantar. En anledning till det är att det finns ett stort gap mellan vad konsumenter förväntar sig för rabatter och vad de faktiska rabatterna är. Detta gap har vuxit i takt med att vissa butiker vanemässigt har skyltat med höga rabattsatser som inte stämt med verkligheten.

Prisjakts studie visar att konsumenter förväntar sig rabatter på i genomsnitt 37 procent på årets Black Friday. Det kan jämföras med vad den genomsnittliga prisnedgången faktiskt är på rabatterade varor: 22 procent under förra årets Black Friday enligt Prisjakts statistik. Något som blir viktigt för att öka tilliten är att genomföra schyssta och ärliga reor, vilket bland annat görs genom att följa Konsumentverkets riktlinjer kring hur rabatter ska kommuniceras. Prisjakt kommer göra en större studie på detta tema inom någon vecka.

Black Friday är fortfarande den billigaste dagen på året
Trots att tilliten till butikernas reor är låg, så är Black Friday fortfarande den billigaste dagen på året. I snitt sjönk priserna med 4 procent på förra årets Black Friday, jämfört med den första november. Detta kan jämföras mot Singles Day och mellandagsrean då priserna var nere 1 procent.

  • 43% av alla varor var billigare på Black Friday 2022 jämfört med 1 november.

  • 22% av alla varor hade ett högre pris på Black Friday 2022 jämfört med 1 november.

  • Den genomsnittliga rabatten på Black Friday var 22%.

Smyghöjningar och fuskrea
Prisjakt kan se att majoriteten av butikerna genomför schyssta reor – men det finns fortsatt aktörer som tar till fulknep. I Sverige finns en lagparagraf som säger att butikerna ska jämföra sina Black Friday-rabatter mot lägsta priset som butiken sålt produkten de senaste 30 dagarna. Prisjakt kan dock se att 15 procent av förra årets Black Friday-erbjudanden ökade i pris 30 dagar innan det här 30 dagars jämförelsepriset skulle sättas, för att sedan få ett nytt reducerat pris på Black Friday. Detta beteende inte nödvändigtvis olagligt, men det är bra för konsumenter att ha koll på då det innebär att alla Black Friday-erbjudanden inte är så bra som de verkar.


Fler ska e-handla i Q4
E-handlarna har anledning att vara försiktigt optimistiska i Q4: andelen konsumenter som uppger att de framöver ska genomföra majoriteten av sina köp online har ökat till 27%. Gruppen rycker fram 5 procentenheter i mätningen jämfört med i fjol.

En annan ljusglimt hittas i Mode, kläder & accessoarer, där 50 procent av svenskarna ska handla framöver. Det kan jämföras med 44 procent som skulle göra det förra året. Även Sport & fritid, Böcker & media och Hemelektronik är exempel på segment som kan ha medvind i Q4, baserat på vad konsumenter uppger att de ska handla de kommande tre månaderna.

Ett segment som tyvärr går en tuffare höst till mötes är Renovering & bygg. Andelen konsumenter som ska handla något i kategorin har minskat under året och i Q4 registreras låga 18 procent, vilket är lika få som i Q1 2023.

Ta del av hela rapporten!
Det här är bara några exempel på vad vi presenterar i Konsumentkompassen Q4. Förutom mängder av insikter bjuder vi också på intervjuer med Monica Iren Fasting på Power, Emma Lindgren på Svea Bank, samt en krönika från Erik Modig som är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

Ladda ned rapporten här

 



Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser.

 Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.