2022-10-28 07:03Pressmeddelande

Prisjakts Black Friday-rapport 2022

På senare år har Black Friday vuxit enormt: från en enskild readag, till Black Week, för att nu snarare gå under parollen Black November. Både antalet shoppande konsumenter och deras plånböcker har vuxit, men denna gång pekar årets prognos mot en tillbakagång. Det visar Prisjakts rapport Konsumentkompassen Q4, som har temat Black Friday.

Med sina miljontals besökare och stora mängd data om butikernas produktutbud och priser sitter Prisjakt på unika insikter om shopping-trender och konsumentbeteende. Detta, i kombination med en studie från Kantar Public, används för att presentera allt du behöver veta om Q4 och Black Friday.

En summering av Konsumentkompassen Q4 2022 finns att ta del av nedan. Genom att registrera dig på följande länk kan du (kostnadsfritt) ta del av hela rapporten: konsumentkompassen.prisjakt.nu.

Köpkraften fortsätter rasa fjärde kvartalet 2022
Prisjakts Köpkraftindex för fjärde kvartalet 2022 landar på 5,9. Det är en minskning med 8 procent mot föregående kvartal. Jämför vi mot det första kvartalet 2022 så har köpkraften minskat med hela 16 procent i år.

27 procent av svenskarna uppger att de har goda möjligheter att spendera pengar på fysiska varor de kommande tre månaderna, vilket kan jämföras mot förra kvartalet då var tredje (33 %) svarade detsamma.

Det är tyvärr inte bara köpkraften som minskar, även svenskarnas budget kapas rejält. I snitt planerar svenskarna att spendera 10 898 kronor på fysiska varor de kommande tre månaderna, en minskning med 18 procent jämfört med i Q3. Även Black Friday-budgeten minskar: i år uppger konsumenter att de i snitt ska spendera 2 447 kronor på Black Friday – vilket kan jämföras mot 2021 då summan var 3 928 kronor.

– I år är vår prognos att köpfesten bromsar in: minskad köpkraft, färre köp, mindre pengar. Dessutom väntas Black Friday-rabatterna bli ovanligt stora, trots rekordhög inflation. Butikerna har inte mycket till val eftersom rean är ett av få verktyg som finns för att locka konsumenter till köp. Men frågan är om rekordlåga priser kan övertyga konsumenterna som i större utsträckning vill spara istället för att Black Friday-shoppa, säger Oscar Hagman, Prisjakt.

Färre ska handla på Black Friday
28 procent av svenskarna uppger att de kommer handla på Black Friday-rean i år – en minskning med hela åtta procentenheter jämfört med i fjol då 36 procent skulle handla på rean. Konsumentkompassen Q4 visar dock att julklappsbudgeten fortsatt är stor: i genomsnitt ska svenskarna spendera 3 928 kronor på julklappar i år. Detta kommer enligt Oscar hagman leda till att många butiker skjuter fram sina kampanjer.

– Julhandeln skjuts fram, något som blir ännu tydligare i år när fler butiker formar budskap om att köpa klapparna stressfritt och billigare på Black Friday. Det här kan vara till konsumenternas fördel, då rabatterna håller Black Friday-standard redan tidigt i november. Men trots det kan det vara klokt att sitta lugnt i båten, sannolikt förbättras rabatterna ju längre in på reaperioden vi kommer, säger Oscar Hagman, Prisjakt.

Svenskarna är skeptiska till butikernas reor
Åtta av tio (81%) svenskar har låg tillit till butikernas Black Friday-erbjudanden i år, visar vår studie från Kantar Public. En anledning till det är att det finns ett stort gap mellan vad konsumenter förväntar sig för rabatter och vad de faktiska rabatterna är. Detta gap har vuxit i takt med att vissa butiker vanemässigt har skyltat med höga rabattsatser som inte stämt med verkligheten.

Prisjakts studie visar att konsumenter förväntar sig rabatter på i genomsnitt 38 procent på årets Black Friday. Det kan jämföras mot vad den genomsnittliga prisnedgången faktiskt är på rabatterade varor: 22 procent under förra årets Black Friday enligt Prisjakts statistik.

– Jag tror att lösningen ligger i att vara transparent med sin prissättning och utbilda kunden i vad som är en rimlig och schysst rea. Butiker som lyckas minska “förväntansgapet” kommer skapa lojala kunder som har tillit till butikens prissättning, säger Ebba Ljungberg, produkt- och konsumentexpert på Prisjakt.

Black Friday är fortfarande den billigaste dagen på året
Trots att tilliten till butikernas reor är låg, så är Black Friday fortfarande den billigaste dagen på året. I snitt sjönk priserna med 5 procent på förra årets Black Friday, jämfört med den första november. Detta kan jämföras mot Singles Day då priserna var nere 1 procent, och mellandagsrean då priserna sjönk med 2 procent.

• 43% av alla varor var billigare på Black Friday 2021 jmf. med 1 november.
  • 26% av alla varor hade ett högre pris på Black Friday 2021 jmf. med 1 november.
  • Den genomsnittliga rabatten på Black Friday 2021 var 21 procent.

Smyghöjningar och fuskrea
Prisjakt kan se att majoriteten av butikerna genomför schyssta reor – men det finns fortsatt aktörer som tar till fulknep. Ett vanligt beteende är att man smyhöjer priserna inför reaperioden, för att sedan rabattera. Prisjakt kan se att 10 procent av alla varor smyghöjdes i pris under hösten (1 okt) fram till dagen innan Black Week 2021, för att sedan rabatteras på Black Friday-rean.

Sedan 1 september i år har det tillkommit en ny realag som ämnar råda bot på problemet. Rea-lagen innebär att om en vara marknadsförs som prissänkt måste butiken även uppge det lägsta priset varan sålts för de senaste 30 dagarna.

Prisjakt utvecklar flera verktyg för att undersöka i hur väl butikerna uppfyller de nya kraven. Hör av er till oss om ni vill ta del av dessa insikter.

Barnartiklar & leksaker står stadigast
När det gäller planerade inköp för Q4 så ska svenska konsumenter framförallt handla kläder. Färre konsumenter ska dock handla i segmentet jämfört med förra kvartalet, en trend vi ser i stort sett samtliga kategorier. En bransch som går mot ljusare tider är Barnartiklar & leksaker, mycket tack vare att leksaker är en så populär julklapp.

Ta del av hela rapporten!
Det här är bara några exempel på vad vi presenterar i Konsumentkompassen Q4. Förutom mängder av insikter så bjuder vi på intervjuer med Jolanda Girzl på Svensk Handel, Gulfem Toygar på Amazon.se, finansanalytiker Henrik Mitelman och Johan Järnliden på Proffsmagasinet.se.

Ladda ned rapporten här