2021-11-15 13:30Pressmeddelande

Prisjakts Black Friday-rapport 2021

Hur ser svenskarnas shoppingplaner ut? Kan man lita på rabatterna? Kommer fraktkrisen och komponentbristen leda till högre priser och tomma lagerhyllor? Bör vi istället kalla rean för Black Month framöver? Hur påverkar coronapandemin? Frågorna om årets Black Friday-rea är många – men Prisjakt har svaren. Ta del av vår Black Friday-rapport här nedan.

Black Friday har tagit världen med storm – även Sverige. Men vad tycker svenskarna om Black Friday? Och skiljer sig våra köpbeteenden från våra grannar i Finland och Norge? Det och mycket mer presenterar vi i vår Black Friday-rapport.

Men innan vi startar kan det vara bra att reda ut vad vi menar med Black Friday. För perioden blir bara längre och längre. De flesta butiker har Black Friday-erbjudanden i flera dagar och ibland flera veckor. När vi säger Black Friday i den här rapporten menar vi hela den här förlängda perioden. När vi säger Black Week menar vi hela veckan, måndag till söndag. När vi säger Black Month menar vi hela november. Och när vi säger Black Friday-dagen eller Black Friday-fredagen syftar vi enbart på den ursprungliga fredagen.

Längst bak i rapporten kan du läsa mer om vår undersökning och hur vi har gjort jämförelserna.

 

Var tredje svensk (36 %) planerar att handla på Black Friday. I snitt vill man spendera 3 310 kronor.

Så många ska handla och så mycket ska de handla för

Prisjakt har beställt en undersökning från Kantar Public med cirka 3 400 respondenter. I den säger drygt var tredje svensk (36 %) att det är ganska eller mycket troligt att de kommer handla på årets Black Friday-rea. Det är ungefär lika många som uppgav att de skulle handla förra året (35 %). I Norge är Black Friday-rean ungefär lika populär som här, 38 procent av norrmännen säger att de ska handla på årets rea. Black Friday är dock betydligt större i Finland, där nästan varannan invånare (47 %) uppger att de ska Black Friday-shoppa i år.

– E-handeln var coronaboostad förra året med rekordartad tillväxt under Black Week. Förloraren var den fysiska handeln, som nu förväntas göra comeback. Min prognos, som utgår från vår data och externa studier, är att vi kommer handla lite mindre på själva Black Friday-fredagen i år jämfört med tidigare, men att den längre reaperioden kommer fortsätta slå nya rekord, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt Insights.

– Att Black Friday tappar mark till Black Week och Black Month beror på butikernas medvetna strategi att sprida ut rean till fler dagar än en. Dessutom vill ingen butik missa kalaset när konkurrenterna tjuvstartar, säger Oscar Hagman.