2022-10-13 08:07Pressmeddelande

Prisjakt vinner prestigefullt SEO-pris

Sara Kindberg & Mustafa ElnagarSara Kindberg & Mustafa Elnagar

Efter att ha ökat sin organiska synlighet på Google med över 60 procent mellan 2021 och 2022 står det klart att Sveriges största konsumenttjänst till antalet användare, Prisjakt, blir tilldelad Svenska SEO-priset i kategorin Årets raket.
“Det här priset är ett kvitto på det otroliga arbete vi gjort på SEO-fronten de senaste åren, det känns fantastiskt!” säger Prisjakts Tech SEO Specialist Mustafa Elnagar.

Sökmotoroptimering, eller SEO, är en term som syftar till åtgärder som ökar en webbplats synlighet i sökmotorerna – som på så vis ökar mängden organisk trafik som företag får. För Prisjakt, en jämförelsetjänst som hjälper konsumenter att fatta bättre köpbeslut, är trafiken viktig för att man ska kunna hjälpa så många som möjligt.

Nu uppmärksammas Prisjakt för deras framgångar på SEO-fronten, då man tilldelas Svenska SEO-priset i kategorin Årets raket. Mustafa Elnagar har varit involverad i Prisjakts SEO-satsning från starten för lite drygt två år sedan: 

– Gemensamt för våra SEO-satsningar är att de ska hjälpa konsumenter att fatta bättre köpbeslut. Den här infallsvinkeln gör att vi skapar en mer komplett konsumenttjänst som ger svar på de frågor som våra användare har, att det dessutom resulterar i ökad synlighet på Google är en effekt av att vi tillgodoser deras behov. Det känns därför fantastiskt att vinna det här priset, då det är ett kvitto på att vi tänker rätt, säger Mustafa Elnagar, Tech SEO Specialist på Prisjakt.

Prisjakt har genomfört många insatser för att förbättra synligheten på Google. En är att man producerat tiotusentals landningssidor som svarar upp mot vad konsumenter söker på när de ska ta ett köpbeslut. En annan framgångsfaktor är Prisjakts satsning på oberoende köpråd. Satsningen började i februari 2021 med Prisjakts och Schibsteds uppköp av produkttestbolaget Advized. Sedan dess har plattformen integrerats och vidareutvecklats i Prisjakts regi, med god trafiktillväxt från Google på de listor och produkttester som publiceras.

– Att arbeta för ett företag som har en genuin ambition att hjälpa konsumenter är otroligt givande. Vi är alla nördar i något ämne, kombinera det med våra över 50 experter så har du ett recept för framgång. Jag tror satsningen oberoende köpråd har funkat extra bra då konsumenter i allt större utsträckning letar efter den här typen av rekommendationer som inte färgas av reklamsamarbeten. Det märks i den stora trafik innehållet genererar, säger Sara Kindberg som till vardags arbetar med Prisjakts expertinnehåll.

Så här lyder vinnarmotiveringen:
"Prisjakt tar hem kategorin Årets Raket efter att ha ökat sin synlighet enligt Ahrefs.com med 3 miljoner besökare i månaden bara senaste året. Det är mer än en fördubbling av synligheten organiskt i Google och kan inte klassas som annat en raket-utveckling. Bra jobbat och välkommen upp team Prisjakt!”

Svenska SEO-priset uppmärksammar duktiga personer, framstående sajter och e-handlare som lyckats synliggöra sin sajt genom organiskt sök med hjälp av SEO. Juryn består av Sveriges främsta personer inom SEO, och utser varje år Sveriges topprankade finalister inom 25 kategorier där vinnarna koras genom att granska utvecklingen i organisk synlighet över det senaste året. 


Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser.

 Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.