2025-11-04 05:50Pressmeddelande

Priserna skruvas upp inför novemberrean: ”Oroande”

En kvinna håller i en glittrig klacksko.

Hundratusentals priser på varor i svenska nätbutiker steg i oktober, enligt Prisjakt. I november kan de sänkas igen, för att framstå som bra erbjudanden.  – Priserna ökar misstänkt mycket och det ser minst lika illa ut som i fjol, varnar konsumentexpert.

Att butiker höjer priser inför stora reaperioder är inget nytt. Men efter att reglerna för prismarknadsföring skärpts med krav på att visa varors lägsta pris de senaste 30 dagarna när en rea kommuniceras, har en ny taktik vuxit fram. Effekten syns i oktober: priserna rör sig uppåt.

I år har tre av tio priser på produkter i svenska nätbutiker som listas på Prisjakt höjts under oktober. Mer anmärkningsvärt är att 13 procent av alla priser steg med mer än 10 procent. Den genomsnittliga höjningen bland dessa varor var hela 38 procent.

– Det är oroande och ser minst lika illa ut som i fjol, som resulterade i en tiondel misstänkt fejkade Black Friday-erbjudanden. Den genomsnittliga prisökningen med 38 procent, på så mycket som var åttonde pris, är betydligt större än en normal prisjustering. Det pekar på att reafusket tyvärr fortsätter även i år, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.

Flera varukategorier sticker ut när jojo-priserna drar igång inför reamånaden som kulminerar på Black Friday den 28 november och Cyber Monday den 1 december. Flest prisökningar syns inom skor, men även kategorier som tvättmaskiner, diskmaskiner, TV-apparater och robotdammsugare har en stor andel produkter som höjts misstänkt mycket i pris. De största genomsnittliga prishöjningarna märks bland aktivitetsarmband, 3D-skrivare och tvättmaskiner.

– Alla som jagar kap i november behöver sätta på sig sina kritiska glasögon och kontrollera prishistoriken för att se om ”rean” faktiskt är en bra affär. De skärpta rea-reglerna verkar tyvärr inte ha fått den konsumentvänliga effekt som var tänkt. Det är ingen idé att handla på rea om erbjudandet visar sig vara en dålig deal, säger Isabella Ahmadi.

I undersökningen ingår drygt 2,8 miljoner priser på nästan 350 000 produkter.



Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser.
Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien.


Kontaktpersoner

Isabella Ahmadi
Presskontakt / Konsumentexpert
Isabella Ahmadi