I takt med ökade levnadskostnader växer intresset för att jaga lägsta möjliga pris. Samtidigt blir antalet lågpriskedjor att välja mellan allt fler med Normal som ett av de mycket populära alternativen inom skönhets-segmentet. Däremot visar Prisjakt senaste studie att kedjorna sällan ger så låga priser som löftena indikerar. I fler än 9 av 10 fall är det billigare att handla online och det är i snitt 30% dyrare att handla från lågpriskedjorna jämfört med lägsta pris online*. Exempelvis kostar ett L'Oreal Liss Unlimited shampoo 190kr online, medan det på Normal kostar 247kr.
– På TikTok trendar Normal med flera uppmaningar från kreatörer om att ta sig till butikerna för att fynda de billigaste skönhetsprodukterna. Det är såklart inte fel i sig, i många fall tycker konsumenter om att gå till en fysisk butik. Men jag rekommenderar alltid att jämföra priser och inte ta för givet att lågpriskedjorna har lägst pris. När det gäller skönhetsprodukter visar det sig att det oftast är billigare online, säger Oscar Hagman, konsumentanalytiker på Prisjakt.
– Det är förståeligt att utbudet av produkter skiljer sig från kedja till kedja, butik till butik. Något som är tydligt är att många av dessa "lågprisbutiker" ofta saknar ett heltäckande utbud av de mest vanliga produkterna, som till och med finns i var och varannan livsmedelsbutik. Istället satsar man på egna, unika varumärken, som man kan prispressa med. Dessa produkter är ett bra val för konsumenter som jagar det lägsta priset, men för den mer medvetna skönhetsshopparen kan bristen på utbud resultera i att de väljer en annan butikskedja, eller shoppar online, fortsätter Oscar Hagman.
Mer om studien
I studiens genomförande har Prisjakt undersökt 100 populära produkter inom de vanligaste kategorierna inom skönhet (hårvård, smink, hudvård mm.) på Normal, Rusta, ÖoB och Dollarstore. När en produkt inte funnits i någon av de fysiska butikerna har den tagits bort från studien. Priser för varje produkt har samlats ihop och sedan jämförts med billigaste priset online. Vi är medvetna om att utbudet kan variera från butik till butik och vill poängtera att vissa enskilda butiker kan ha bättre utbud än andra, även fast de ingår i samma kedja.
Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.