2025-11-13 10:01Pressmeddelande

Nordic Black Friday Report: Så skiljer sig shoppingvanorna i Norden

Cover Nordic Black Friday Report

För första gången presenterar Prisjakt Nordic Black Friday Report – en samlad analys av konsumentbeteendet i Sverige, Norge och Finland. Rapporten tar tempen på nordiska konsumenters köpkraft och shoppingintentioner inför årets största readag.

Baserat på undersökningar med över 3 000 konsumenter i Sverige, Norge och Finland tecknas bilden av en shoppingsugen men medveten konsument. 46 procent av finländarna, 37 procent av norrmännen och 32 procent av svenskarna planerar att handla under Black Friday 2025. Onlineshopping dominerar, särskilt i Sverige och Norge. Norrmännen utmärker sig dessutom som de som fortfarande i högsta grad handlar i fysisk butik.

– Nordiska konsumenter är digitala, informerade och värderar både pris och trygghet. Black Friday är fortfarande en viktig handelsperiod, men dagens konsumenter vill känna sig säkra på att rabatten är äkta och att upplevelsen är smidig, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.

Black Friday, som i år infaller den 28 november, är en shoppinghögtid där konsumenter hoppas fynda. Nordborna anser att en rabatt på i genomsnitt 50 procent är attraktiv. Men andra faktorer lockar förutom prissänkningen. Fri frakt, fria returer och fördelar i kundklubbar är starka köptriggers. 

Ladda hem hela rapporten här.

Från TikTok till TV: Så vill konsumenterna nås

Konsumenterna föredrar att ta del av kampanjinformation främst genom självvalda kanaler såsom butikernas egna hemsidor och via nyhetsbrev. Att hitta erbjudanden på prisjämförelsesajter är särskilt stort i Sverige och Norge, medan de finska konsumenterna uppskattar annonser på TV och streamingtjänster. 

– Att förstå de lokala skillnaderna är avgörande för varumärken och butiker som vill nå fram under Black Friday. Unga konsumenter driver dessutom en förändring där sociala medier som TikTok och Instagram blir allt viktigare kanaler, säger Liisa Matinvesi-Bassett, landschef för Hintaopas i Finland.

Black Friday i förändring – driven av konsumenterna

För Prisjakt markerar rapporten starten på ett nytt initiativ: att analysera Norden som en gemensam marknad. Det finns många liknande drag, men samtidigt skillnader som sticker ut länderna emellan. 

– Black Friday är ett avgörande ögonblick för handeln men konsumenternas inställning är i förändring. De nordiska konsumenterna driver på ett skifte mot ökad transparens, värde och tillit, och pressar branschen att tänka till kring prissättning och hur AI används för att skapa mer personliga upplevelser. Genom att göra dessa konsumentinsikter tillgängliga hjälper vi både lokala och globala aktörer att navigera i ekonomisk osäkerhet, möta ökade förväntningar och stärka handelns ekosystem, säger Peter Greberg, vd för Prisjakt.

Om Nordic Black Friday Report

Konsumentundersökningarna som ligger till grund för Nordic Black Friday Report 2025 är utförda av Prisjakt Sverige, Prisjakt Norge och Hintaopas i samarbete med undersökningsföretagen Opinion och Bilendi. Undersökningarna genomfördes i september 2025 med minst 1 000 respondenter per land. Nordic Black Friday Report finns att ladda ner kostnadsfritt här.



Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser.

 Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien.


Kontaktpersoner

Isabella Ahmadi
Presskontakt / Konsumentexpert
Isabella Ahmadi

Relaterad media