Gamingutrustning, cyklar och kaffe lockade konsumenter i mars. Här är prylarna som ökade (och dalade) i köpintresse bland Prisjakts användare.
När solen börjar titta fram vaknar utesäsongen till liv. Köpintresset för såväl cyklar som elcyklar ökade, och även sommardäck till bilen eftersöktes mer, enligt Prisjakts data*. Samtidigt står en god hälsa på önskelistan inför vårens intåg: allergimediciner, vitaminer och kosttillskott går friskt framåt.
Inomhusaktiviteter är dock långt ifrån bortglömda. Gamingrelaterade produkter som stationära datorer och grafikkort fick ett uppsving. Nysläppta samarbetsspelet Split Fiction rusade upp på topplistan för Playstation 5-spel. Även mediaspelare drog intresse, med Google TV Streamer 4K som draglok. I hemmet verkar viljan att städa vara större än att fritera. Robotdammsugare steg i köpintresse, medan airfryers tappade rejält. Samtidigt ser skafferiet ut att behöva en påfyllning i form av godis och kaffe.
– Priserna på både choklad och kaffe har stigit under året och medvetna konsumenter söker efter en mer överkomlig prislapp. Fler jämför därför priser innan de unnar sig sina favoriter, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Listan är ett urval produktkategorier på Prisjakt. Den visar hur användarnas köpintresse utvecklats mellan 1-31 mars 2025 jämfört med samma period föregående år.
Mediaspelare +94%
Vitaminer och kosttillskott +65%
Grafikkort +57%
Kaffe +54%
Godis och kakor +41%
Robotdammsugare +37%
Cyklar +28%
Stationära datorer +23%
Sommardäck +11%
Allergimedicin +9%
TV-apparater -6%
Airfryers och fritöser -32%
*Prisjakt mäter köpintresse genom att analysera antalet klick på sin sajt och app. Prisjakt har inhämtat data mellan 1-31 mars 2025 och jämfört med samma period föregående år. Datan är baserad på antal klick på respektive produktkategori, och beskrivs som köpintresse.
Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.