Åtta av tio svenskar litar inte på butikernas rea-erbjudanden under Black Friday. Det visar en ny undersökning från Prisjakt.
Årets stora readag Black Friday närmar sig men konsumenterna är skeptiska till butikernas erbjudanden. En ny undersökning från Prisjakt, som genomförts via Kantar, visar att hela 81 procent av svenskarna har ganska eller mycket lågt förtroende för Black Friday-erbjudandena. Den bristande tilltron har varit på samma nivå sedan 2022 när den nya bestämmelsen om 30-dagarspris infördes i Prisinformationslagen*. Året innan rea-lagen trädde i kraft var förtroendet högre, då var det 72 procent av svenskarna som hade lågt förtroende.
– Den nya realagen har fått en motsatt effekt på konsumenternas förtroende för butikerna. Istället för att öka tryggheten har tilliten försämrats. Konsumenterna är medvetna om problemen med reafusk och vet inte om de kan lita på rabatterna, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Samtidigt visar Prisjakts data att Black Friday är den dag under året då den genomsnittliga prissänkningen är som störst. En fjärdedel av varorna var i fjol nedsatta med minst 10 procent på Black Friday. Snittrabatten för dessa produkter låg på 20 procent. Men konsumenterna förväntar sig en högre rabatt än så. I snitt vill svenskarna se en prisnedsättning med 38 procent, enligt vår undersökning som nyligen publicerades i rapporten Konsumentkompassen.
– Det finns chans att fynda under Black Friday-rean. Men konsumenter behöver själva säkerställa att de gör ett bra köp genom att jämföra priser i olika butiker och undersöka prishistoriken, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Prisjakt har gjort en stor undersökning om svenskarnas konsumentbeteende, shoppingplaner och köpkraft. Vi har låtit analysföretaget Kantar genomföra webbintervjuer med 1001 svenskar i åldrarna 18 till 79 år. Intervjuerna genomfördes den 23–27 september 2024. Fler insikter från undersökningen är publicerade i kvartalsrapporten Konsumentkompassen, som går att hämta hem här.
På frågan "I vilken utsträckning litar du på butikerna och deras rea-erbjudanden under Black Friday?" fördelades svaren enligt följande:
Mycket lite 24%
Ganska lite 57%
Ganska mycket 12%
Väldigt mycket/helt och hållet 0%
Tveksam/vet ej 7%
Prisjakt har mätt de svenska konsumenternas förtroende för butikernas Black Friday-erbjudanden i fyra år. Så här stor andel har svarat att de haft ganska eller mycket lågt förtroende för butikerna:
2024: 81%
2023: 79%
2022: 81%
2021: 72%
*I september 2022 infördes den så kallade “nya realagen” som är en bestämmelse i Prisinformationslagen. Regeln innebär att butiker måste redovisa reaprodukters lägsta pris under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Det så kallade 30-dagarspriset ska ligga till grund för uträkningen av rearabatten. Lagändringen infördes för att komma till bukt med fuskreor och skapa en mer transparent prisinformation. Vad som är olagligt eller ej är upp till Konsumentverket att utreda.
Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.