2021-07-01 13:52Pressmeddelande

Köpbeteendestatistik avslöjar svenskarnas favoritlag i EM

När viktiga matcher spelas under EM så finns det inte tid för att shoppa eller jämföra prylar online. Det syns tydligt i årets EM-gruppspel. När en match spelades i dödens grupp (F) så minskade exempelvis svenskarnas köpintresse med 18 procent. Och under Sveriges gruppspelsmatcher så sjönk shoppingsuget med hela 27 procent. Statistiken kommer från produktjämförelsetjänsten Prisjakt, som undersökt hur trafiken till deras tjänst förändrats under matcher i EM-gruppspelet jämfört med en vanlig dag.

Jämförelsetjänsten Prisjakt har undersökt hur svenskarnas köpintresse förändrats under EM-gruppspelet. Statistiken visar att svenskarna generellt är engagerade när de tittar, då köpintresset minskade med i genomsnitt sju procent när matcher spelades. Men det är stora skillnader beroende på lag som spelar. Svenskarna är exempelvis betydligt mer engagerade när de tittar på Sverige (-27 %), Portugal (-26 %) och Slovakien (-25 %) – jämfört med Ukrainas matcher där svenskarnas köpintresse till och med ökade med sju procent.

”Jag brukar säga att det alltid är bra att jämföra priser och produkter innan man handlar, men under spännande EM-matcher är det fullt förståeligt att behovet minskar. När Sverige spelade matcher i gruppspelet så var exempelvis köpintresset betydligt lägre än normalt”, säger Oscar Hagman, dataanalytiker för Prisjakt Insights.

”Men konstigt nog så såg vi ett ökat köpintresse när Sverige mötte Ukraina i tisdags. I den matchen var kanske research av produkter- och priser ett sätt för svenskarna att minska nervositeten”, fortsätter Oscar Hagman.

Att svenskarnas köpintresse ökade med 11 procent när Sverige mötte Ukraina var en oväntad upptäckt. Tittar man på vad svenskarna handlade under matchen mot Ukraina så verkar mygg ha varit en tuff motståndare. Under Sveriges match i tisdags så var nämligen myggfångare och myggskydd den populäraste kategorin hos Prisjakt. Efter det kom hörlurar, jackor, mobiltelefoner och robotdammsugare. Populäraste produkten var myggfångaren Thermacell MR300. På onsdagen dagen efter verkade tröstshopping stå på agendan, då svenskarnas intresse för shopping var upp mellan 13 till 28 procent under förmiddagen.

Populära produkter dagen efter förlusten mot Ukraina
Microsoft Xbox Series X 1TB
Apple iPhone 12 64GB
Sony PlayStation 5 (PS5) 825 GB
Apple AirPods Pro
Birkenstock Arizona (Unisex)

Populäraste EM-grupperna
Svenskarna var mest engagerade när de tittade på matcher i Sveriges grupp E. När matcher spelades i denna grupp minskade nämligen köpintresset med i genomsnitt 24 procent. Näst populäraste gruppen var dödens grupp (F), här minskade köpintresset med i snitt 18 procent när matcher spelades. På tredje plats kom Grupp A, mycket tack vare Italien som varit en av de tydliga favoriterna i gruppspelet – i alla fall sett till att svenskarnas köpintresse minskade med 10 procent när Italien spelade sina matcher.

Populäraste matcherna
Sveriges match mot Polen är enligt Prisjakts statistik den populäraste matchen i EM hittills. Svenskarnas köpintresse minskade med hela 62 procent under den matchen, jämfört med en vanlig dag. På samma plats kom Slovakien – Spanien, då den spelades samma tid. På andra plats kom matcherna England mot Skottland samt Kroatien mot Tjeckien, under dessa matcher minskade intresset för shopping med 44 procent. Den tredje mest engagerande matchen var den som Sverige spelade mot Slovakien (-42 %). Tillfällen då svenskarna inte var så engagerade, och istället shoppade, var under matchen mellan Finland och Belgien samt Ryssland och Danmark. Under dessa matcher ökade till och med intresset för shopping med 27 procent.

 

Ovan bild visar de lag som svenskarna gillade minst respektive mest under gruppspelet – eller åtminstone de lag där graden av engagemang var som högst. Detta bygger på Prisjakts statistik om hur svenskarnas köpintresse minskade eller ökade när olika lag spelade match.




Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser.

 Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.