Nu laddar svenskarna för årets stora rea. Shoppingbudgeten för Black Friday når en rekordnivå – men samtidigt sjunker svenskarnas köpkraft något sett till hela kvartalet. I Konsumentkompassen tar Prisjakt pulsen på köpbeteenden och shoppingplaner för årets sista tre månader.
Årets mest shoppingintensiva period står för dörren. En tredjedel av svenskarna (32 procent) planerar att handla på Black Friday-rean. Det visar en riksrepresentativ undersökning som analysföretaget Opinion genomfört på uppdrag av Prisjakt. Intresset för rean är stabilt från tidigare år, och särskilt populär är den bland 18-39-åringar där fyra av tio uppger att de tänker handla. Rea-shoppingen sker framförallt online, hela åtta av tio uppger att de kommer handla från minst en digital kanal. Att handla från mobil är snäppet vanligare än från dator och surfplatta, medan fysiska butiker lockar färre.
Ladda ner Konsumentkompassen här.
Budgeten för Black Friday-shoppingen ökar med 48 procent från i fjol och landar på 4404 kronor i snitt. Det är den högsta budget vi uppmätt sedan Konsumentkompassen lanserades 2022. Kategorierna som lockar flest är hemelektronik, kläder och accessoarer och skönhet och hälsa. Hälften av konsumenterna tänker köpa julklappar under rean.
– Black Friday kickar igång julhandeln och konsumenternas köplust är tydlig. Många hushåll har varit försiktiga med sin ekonomi under året och det finns sannolikt uppdämda köpbehov. Den rekordstora rea-kassan pekar på att många är både prismedvetna och shoppingsugna, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Under Black Friday vill många konsumenter göra ett klipp. Men det finns annat, förutom rabatter, som attraherar till köp. Fri frakt är den enskilt viktigaste förmånen, hälften av konsumenterna menar att det kan få dem att handla. Även prisgaranti och fria returer är uppskattade.
Samtidigt som Black Friday-budgeten är rejält tilltagen, sjunker konsumenternas budget för hela kvartalet. Svenskarna planerar att i snitt spendera 10 027 kronor på fysiska varor, undantaget livsmedel och biljetter. Det är en minskning från både föregående kvartal (-21 procent) och samma period förra året (-20 procent).
Prisjakts köpkraftindex, som mäter svenskarnas upplevda möjligheter att köpa fysiska varor under kvartalet, landar på 6,7. Skalan går från 1 till 10 där 1 innebär svagast köpkraft, och 10 starkast. Det fjärde kvartalets siffra är ett litet kliv tillbaka från förra kvartalet och Q4 2024, som båda låg på 6,8.
– Svenskarna håller fortsatt i plånboken och tänker prismedvetet kring sin konsumtion. Fler tänker handla hemelektronik och hushållsapparater under årets sista månader jämfört med i fjol. Det är kategorier som normalt lockar under Black Friday och nu tycks konsumenterna vara extra benägna att bocka av dessa inköp under rean, säger Isabella Ahmadi.
Konsumentkompassen är fullspäckad med fler insikter om svenskarnas konsumtion under Black Friday-rean och årets sista kvartal. Till exempel undersöker vi vilka marknadsföringskanaler som svenskarna föredrar, och varför vissa väljer bort rean helt. Dessutom finns två läsvärda intervjuer med Komplett Services vd Morten Johnsen och Proffsmagasinets marknadschef Johan Järnliden. SEO-experten Jorge Castro på Growth Marketing Sweden tipsar om hur nätbutiker kan optimera sin SEO under Black Friday, och Prisjakts egna konsumentexpert Isabella Ahmadi ger en analys av läget inför rean.
Ladda hem hela Konsumentkompassen här.
Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien.