2022-07-13 06:55Pressmeddelande

Konsumentkompassen Q3 2022

Med miljontals besökare varje månad sitter Prisjakt på unika insikter om konsumentbeteende. Denna data, i kombination med en studie från Kantar Public, använder vi för att presentera handelns förväntade utveckling i Konsumentkompassen.

I Konsumentkompassen Q3 kommer du kunna läsa om hur konsumenternas köpkraft minskar rejält det kommande kvartalet. Vi doppar också tårna i leveranshavet. Vad vill konsumenterna ha för fraktalternativ den sista milen – och vad är de beredda att betala för just den servicen? En annan sak vi stolt kan meddela i denna rapport är att vi i höst släpper en ny tävlingskategori i Årets butik: Årets fraktbolag.

En summering av Konsumentkompassen Q3 2022 finns att ta del av nedan. Genom att registrera dig på följande länk kan du (kostnadsfritt) ta del av hela rapporten: konsumentkompassen.prisjakt.nu.



Prisjakts Köpkraftindex: konsumenternas köpkraft tredje kvartalet
Prisjakts Köpkraftindex för tredje kvartalet 2022 landar på 6,4. Mätningen av svenskarnas köpkraft har bara gjorts i tre kvartal, men det säger ändå något att det här är det största tappet i köpkraft som vi sett hittills. Totalt rör det sig om en köpkraftminskning på 7,25 procent mot det föregående kvartalet.

Var tredje svensk (33%) uppger att de har goda möjligheter att spendera pengar på fysiska varor de kommande tre månaderna, vilket kan jämföras mot förra kvartalet då 44 procent svarade detsamma.

Ett oroligt världsläge, hög inflationstakt, stigande boräntor och prisökningar på el, drivmedel och mat, är några exempel på faktorer som påverkar svenskarnas köpkraft negativt.

– Förra kvartalet såg vi indikationer på att svenskarnas köpkraft skulle minska en aning, men det verkar som att det är nu i Q3 som det större tappet sker. Det här är inte positiva nyheter för handeln, speciellt online där färre konsumenter planerar att handla jämfört med tidigare, säger Oscar Hagman, ansvarig för Prisjakt Insights.

Köpkraftindex per varukategori

Mode, kläder & accessoarer: 6,8 (-0,1)
Hemelektronik: 6,6 (-0,7)
Sport & fritid: 7,0 (-0,3)
Barnartiklar & leksaker: 6,5 (-0,8)
Renovering & bygg: 6,6 (-0,8)
Hushållsapparater & vitvaror: 6,7 (-0,7)
Skönhet och hälsa: 6,7 (-0,6)
Möbler & heminredning: 6,7 (-0,8)
Fordon & tillbehör: 6,0 (-1,0)
Böcker & media: 6,8 (Ny)



Tufft för onlinehandeln
Konsumentkompassen Q3 visar att färre konsumenter kommer handla online framöver, samtidigt som fysisk handel förväntas göra en stark comeback inom många olika segment. De segment som kommer få bäst försäljningsboost i fysiska butiker framöver är Barnartiklar & leksaker (+15) samt Sport & fritid (+10). Där e-handeln förväntas backa mest är inom Hushållsapparater & vitvaror (-10) och Fordon & tillbehör (-7).

Att Prisjakts Köpkraftindex minskar så kraftigt samtidigt som färre förväntas handla online gör att Q3 kan bli tuffare än vad många e-handlare förväntat.



Fri frakt – men till vilket pris?
Tema för den här upplagan av Konsumentkompassen är “Frakten som får kosta”. Några intressanta spaningar från tema-delen är följande:

  • Var fjärde person (25%) är villig att betala i snitt 41 kronor för leveransen till närmaste förvaringsbox. Det är betydligt färre konsumenter och kronor än för postombudet.

  • Tid är pengar: expressleveransen är viktigast i storstäderna (Malmö, Göteborg och Stockholm), där var femte konsument (20%) är villig att betala för tjänsten. Överlägset störst betalningsvilja har de yngsta och äldsta männen med strax över 140 kronor. 

  • Fossilfri frakt är viktigast för unga kvinnor. 1 av 3 kvinnor (32%) i åldern 18-29 år tycker att fossilfri frakt är värd att betala för. Det är den högsta andelen av alla grupper. Men när det kommer till betalningsviljan har denna grupp den lägsta: i snitt 42 kr. 


I Konsumentkompassen Q3 bjuder vi också på en intervju med Apoteas vd Pär Svärdson. Samt att vi offentliggör en ny tävlingskategori i Årets butik: Årets fraktbolag. Vilket bolag som vinner det här prestigefyllda priset får vi veta den 15 december. Vi vet i alla fall att Postnord, DHL och Instabox borde ha goda chanser att vinna – de hamnar nämligen på topp tre-listan över svenskarnas favorit-fraktbolag. Mer om vilka fraktbolag som svenskarna tycker är bäst läser du i rapporten.

Ladda ned Konsumentkompassen Q3 2022
Det här är bara några exempel på vad som finns att läsa om i Konsumentkompassen Q3 2022. För att ladda ned hela rapporten, klicka på följande länk: konsumentkompassen.prisjakt.nu



Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser.

 Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.