2022-04-28 06:15Pressmeddelande

Konsumentkompassen Q2


Med miljontals besökare varje månad sitter Prisjakt på unika insikter om konsumentbeteende. Denna data, i kombination med en studie från Kantar Public, använder vi för att presentera handelns förväntade utveckling i Konsumentkompassen.

För Konsumentkompassen Q2 har vi valt temat Svenskarna och rean. Anledningen till det kommer du förstå när du läser rapporten. Men i korthet beror det på att Regeringen nyligen föreslagit att butiker ska behöva redovisa det lägsta priset de sålt respektive vara för de senaste trettio dagarna. Med denna eventuella förändring i lagboken, som kan påverka hur hela handeln kommunicerar sina reor, tycker vi att det blir extra relevant att rikta strålkastarna på rean.

Här nedan summerar vi några av de saker som finns att läsa om i Konsumentkompassen Q2 2022. Genom att registrera dig på följande länk kan du (kostnadsfritt) ta del av hela rapporten: ladda ned här.



Prisjakts Köpkraftindex: konsumenternas köpkraft andra kvartalet
Prisjakts Köpkraftindex för andra kvartalet 2022 landar på 6,9. Det betyder att indexet sjunker jämfört med förra kvartalet, då vi mätte en stark sjua. 44 procent av svenskarna uppger att de har goda möjligheter att spendera pengar på fysiska varor de kommande tre månaderna, vilket är en procentenhet lägre än förra perioden.

Ett oroligt världsläge, en snabbare inflationstakt, stigande boräntor och stora prisökningar på både el och drivmedel – med tanke på situationen är det inte konstigt att svenska konsumenters köpkraft minskar en aning.

– Vårt Köpkraftindex mäter konsumenternas upplevda köpkraft och den kan lätt förändras när läget i världen är oroligt. Något många oroar sig för just nu är de höga priserna på drivmedel och el. Det innebär att en del konsumenter kan tänkas hålla i sina pengar hårdare framöver, säger Oscar Hagman, ansvarig för Prisjakt Insights.

Prisjakts Köpkraftindex är olika högt i olika branscher. Inom mode, kläder och accessoarer är tappet störst. Där minskar köpkraften från 7,4 i första kvartalet till 6,9 i andra kvartalet (-0,5).

Köpkraftindex per varukategori:
Mode, kläder & accessoarer: 6,9 (-0,5)
Hemelektronik: 7,3 (-0,4)
Sport & fritid: 7,3 (-0,4)
Barnartiklar & leksaker: 7,3 (-0,3)
Renovering & bygg: 7,4 (Ny)
Hushållsapparater & vitvaror: 7,4 (-0,1)
Skönhet & hälsa: 7,3 (-0,1)
Möbler & heminredning: 7,5 (-0,1)
Fordon & tillbehör: 7,0 (-0,2)

Svagare köpsug efter teknik till hemmet
Var femte svensk konsument (19%) tänker handla hemelektronik det kommande kvartalet. Det är ett relativt stort tapp mot förra kvartalet. Då uppgav var fjärde (26%) att de planerat handla i segmentet. Dessutom minskar köpkraften. Prisjakts Köpkraftindex hamnar på 7,3 i segmentet hemelektronik, en minskning mot det rekordhöga 7,7 kvartalet före.

En aktör som märkt av tappet inom hemelektronikbranschen är Inet, som utsågs till Årets butik av Prisjakts användare 2021:
“Jag skulle säga att vi har märkt en avmattning sedan Black Friday förra året, som har accelererat i början på det här året. Det är absolut en tuffare situation, men vi ska också komma ihåg att vi haft två år med fantastisk tillväxt under pandemin, då många investerat i produkter för hemmet.

Det är en väldigt svår marknad nu med höga priser på i princip allt, i kombination med den osäkerhet som råder i världen och Sverige. Lägg sedan till ett uppdämt behov av att resa, gå på konsert och restaurang, allt sådant som inte gått att göra under pandemin. Det påverkar hela hemelektronikbranschen negativt.” , säger Erik Wickman, VD på Inet.
 


Pandemiskt matintresse ger skjuts till ugnen

Köpkraftindex för hushållsapparater och vitvaror är högt jämfört med andra segment. Det ligger på 7,4. Drygt en av tio svenskar (12 %) planerar att handla här framöver. Det är två procentenheter lägre än i första kvartalet, men Prisjakts analytiker Oscar hagman ser en särskilt ljus framtid för varumärken och butiker som säljer köksprodukter.

– Våra hem fick ny och större betydelse under pandemin och effekten sitter i. Även i det nya normala vill vi ha det snyggare, bekvämare och bättre på hemmaplan, säger Oscar Hagman.

Det är tydligt att svenskarna började tillbringa mer tid i köket. Var femte svensk (21 %) säger att de fått ett större matlagningsintresse under pandemin. Det här resulterar givetvis i ökad försäljning för kedjor som tar vara på trenden. En sådan aktör är Cervera, vars marknadschef vi ställde ett par frågor till i Konsumentkompassen Q2.

Har det växande matlagningsintresset märkts i er försäljning?
“Ja, intresset för matlagning, bakning och fikastunder – med en god espresso även på hemmakontoret – har varit enormt stort. Många har startat spännande matlagningsprojekt som att baka tårtor eller surdegsbröd, man har gjort egen pasta och utforskat nya matlagningstrender. Det har varit underbart att se. Vi har även noterat ett större intresse för att uppdatera och ta hand om sitt hem i stort under pandemin.” , säger Erika Dalle, marknadschef på Cervera som utsågs till Årets butik i kategorin Hushållsapparater & vitvaror 2021.



Onlinehandeln backar

De e-handlare som hade det tufft under det första kvartalet bör tyvärr göra sig beredda på ett minst lika tufft Q2. Under det första kvartalet uppgav nästan var tredje svensk (29 %) att de skulle göra de flesta köpen online. Denna gång för det kommande kvartalet är det färre, 26 procent.

Svensk Handels E-handelsindikator för januari 2022 visade att e-handelns omsättning minskade med fyra procent jämfört med samma månad föregående år. Både i februari och mars minskade den kraftigare, minus 17 procent jämfört med samma månad föregående år.* Givet att Konsumentkompassen Q2 visar en minskning mot Q1 bör e-handeln förvänta sig ett minst lika kraftigt tapp de kommande månaderna, likt det vi upplevde mellan januari- mars i år.

Konsumentkompassen Q2 visar att e-handeln väntas tappa extra mycket inom Barnartiklar & leksaker (-11), Möbler och heminredning (-0,5) och Mode, kläder & accessoarer (-0,6).