2025-01-23 07:15Pressmeddelande

Konsumentkompassen Q1: Svenskarna redo att lämna standby-läget

Omslag Konsumentkompassen Q1: En kvinna sitter vid skrivbord och tittar på sin datorskärm.

Svenskarnas köpkraft ligger kvar på en stabil nivå, men samtidigt håller många hårt i plånboken och shoppingbudgeten är rekordlåg. Årets första Konsumentkompassen är här med spännande insikter om vad handeln har att vänta under det kommande kvartalet och trendspaningar om 2025.

Varje kvartal tar Prisjakt tempen på svenskarnas köpkraft och shoppingplaner i rapporten Konsumentkompassen, som kan hämtas hem i sin helhet här. I årets första upplaga ligger svenskarnas köpkraft kvar på en stabil nivå. Två av fem tillfrågade (40 procent) uppger att de har goda möjligheter att spendera pengar på fysiska varor, undantaget livsmedel och biljetter, under det första kvartalet.

Samtidigt krymper snittbudgeten för shopping rejält till 7 842 kronor i Q1, vilket är en minskning med 37 procent jämfört med förra kvartalet och med 30 procent från samma period i fjol. Det är den lägsta budget som uppmätts sedan Konsumentkompassen lanserades för tre år sedan. 

– Svenskarna är redo att lämna standbyläget, men det dröjer ytterligare lite till innan pengarna går till konsumtion. Shoppingbudgeten är rekordlåg, vilket kanske inte är så konstigt. Efter reahösten, julen och dessutom ett par tuffa ekonomiska år i ryggen behöver hushållen sannolikt fylla på sin buffert, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt. 

Inredning och hemelektronik ökar

En graf över vad svenskarna planerar att handla i Q1 2025

Konsumtion inom segmentet Mode, kläder och accessoarer dominerar i vanlig ordning när det kommer till vad svenskarna planerar att lägga sina pengar på. Kvinnor i åldersgruppen 50-64 år sticker ut som den grupp där störst andel kommer handla mode (65 procent). Möbler och heminredning är på frammarsch: andelen konsumenter som tänker handla inom segmentet ökar med sex procent. Samma ökning noteras även för Hemelektronik, som är ett särskilt populärt segment bland män 18-29 år. Den enda kategori som backar är Böcker och media. 

Fler insikter om handelstrender 2025

Eftersom vi kliver in i ett nytt år så är Konsumentkompassen Q1 även laddad med trendspaningar om handeln 2025. Detaljhandelsexperten Jonas Arnberg målar upp en bild av vad handeln har att vänta under året. Prisjakts konsumentexpert Isabella Ahmadi skriver en krönika på samma tema, och även vd Peter Greberg ger i sitt förord sin syn på det kommande året. 

Ladda ner hela Konsumentkompassen här. 


Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser.

 Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.


Kontaktpersoner

Isabella Ahmadi
Presskontakt / Konsumentexpert
Isabella Ahmadi