2024-01-24 07:00Pressmeddelande

Konsumentkompassen Q1: Så nyttjar svenskarna kampanjerbjudanden

Konsumentkompassen Q1 2024Konsumentkompassen Q1 2024

Årets första Konsumentkompassen är här med insikter om kampanjerbjudanden, kundlojalitet och konsumentbeteende. Dessutom mäts svenskarnas köpkraft och Prisjakt tar pulsen på shoppingtrenderna som präglar kvartalet.

Prisjakt har i Konsumentkompassen Q1 2024 djupdykt i temat kampanjerbjudanden. I oroliga ekonomiska tider håller konsumenterna hårdare i plånboken, och kampanjer kan spela en avgörande roll. I Prisjakts undersökning utförd av Kantar, tillfrågades 1000 personer om hur de nyttjar kampanjerbjudanden. Rapporten finns att ladda ner i sin helhet kostnadsfritt här.

Det är tydligt att svenskarna uppskattar kampanjer, och att man ofta utnyttjar erbjudanden. I snitt nyttjar konsumenterna kampanjerbjudanden vid 42% av alla inköp. De populäraste typerna av erbjudanden är generella rabatter, såsom 20% på ett visst varumärke, och medlemsrabatter. 

Bild från Konsumentkompassen Q1 2024

Ur Konsumentkompassen Q1 2024

Oförändrad köpkraft men höjd budget

I varje rapport mäter Prisjakt svenskarnas upplevda köpkraft. Inför det första kvartalet 2024 hamnar köpkraften på samma nivå som för Q4 2024, samtidigt som den ökat 5% jämfört med samma period i fjol. De tillfrågade fick även uppskatta sin budget för fysiska varor under det kommande kvartalet, och den har ökat anmärkningsvärt till 11 242 kr. Det är 2 672 kr (31%) mer än föregående kvartalet, eller 2 393 kr mer (+27%) än samma kvartal i fjol.

– Det nya året inleds med försiktig optimism för konsumenterna. Inflationen har dämpats och räntan spås vara på väg mot en sänkning. Den ekonomiska ovisshet som präglade fjolåret ser ut att vända och många kan andas ut, vilket återspeglas i konsumenternas snittbudget. Samtidigt ser vi större kontraster inom den upplevda köpkraften, andelen som upplever hög respektive låg köpkraft har ökat och mellanskiktet har tunnats ut, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt. 

Vad konsumenterna planerar att handla i Q1

Redan förra kvartalet syntes en ökning av andelen svenskar som planerar att göra merparten av sina köp online, och nu stärks siffran ytterligare. Andelen ökar till 29 procent vilket är 3 procentenheter mer än samma period i fjol. Köpintentionen är stark inom segmenten Skönhet & hälsa, Mode, kläder & accessoarer samt Böcker & media. Renovering & bygg möter dock ännu ett tufft kvartal.

Bild från Konsumentkompassen Q1 2024

Ur Konsumentkompassen Q1 2024

Få fler insikter från Konsumentkompassen Q1 2024

Ta del av ytterligare insikter om kampanjerbjudanden, köpkraft och vad svenskarna planerar att lägga pengarna på i Konsumentkompassen Q1 2024, som går att ladda ner kostnadsfritt. Du får bland annat läsa en intressant intervju med Christian Johnsson, e-commerce manager på Let’s deal, samt en givande gästkrönika om kundlojalitet skriven av Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets. 

För att ladda ned hela rapporten, klicka på följande länk: https://konsumentkompassen.prisjakt.nu/



Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser.
Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.


Kontaktpersoner

Isabella Ahmadi
Presskontakt / Konsumentexpert
Isabella Ahmadi