2022-01-21 06:57Pressmeddelande

Konsumentkompassen Q1 2022

Prisjakt besöks av miljontals konsumenter varje månad, vilket gör att man sitter på unika och värdefulla insikter om konsumentbeteende. Detta tar man nu fasta på, genom lanseringen av den återkommande kvartalsvisa rapporten vid namn Konsumentkompassen.

Här nedan summerar vi några av de saker som finns att läsa om i Konsumentkompassen Q1 2022. Genom att registrera dig på följande länk kan du (kostnadsfritt) ta del av hela rapporten:
Ladda ned rapporten här.

Prisjakts Köpkraftindex: konsumenternas köpkraft första kvartalet

Prisjakts Köpkraftindex för första kvartalet 2022 landar på en sjua. I en undersökning genomförd av Kantar Public uppger 45 procent av svenskarna att de har goda möjligheter att spendera pengar på fysiska varor de kommande tre månaderna.

“Vårt Köpkraftindex ger en indikation på hur goda möjligheter branschen har att konvertera till köp. En grupp konsumenter med stark köpkraft handlar inte nödvändigtvis mer än andra. Men blir de presenterade för relevanta varor med slagkraftiga budskap så är konverteringsgraden potentiellt hög i denna grupp, då det finns ekonomiskt utrymme för konsumtion”, säger Oscar Hagman, ansvarig för Prisjakt Insights.

Prisjakts Köpkraftindex är olika högt i olika branscher. Ett exempel är konsumenter som planerar att handla hemelektronik framöver: bland denna grupp landar Prisjakts Köpkraftindex på hela 7,7, betydligt högre än i många andra branscher.

Köpkraftindex per varukategori:
Mode/kläder/accessoarer: 7,4
Skönhet och hälsa: 7,4
Hemelektronik: 7,7
Hushållsapparater/vitvaror: 7,5
Möbler och heminredning: 7,6
Barnartiklar och leksaker: 7,4
Sport och fritid: 7,7
Fordon och tillbehör: 7,2

Kraftigt köpsug efter hemelektronik
I segmentet hemelektronik är köpkraften extra god framöver. Camilla Everberg, Head of Marketing & E-commerce på Elgiganten, ser också ljust på branschens kommande kvartal:

”Framtidsutsikterna är i vanlig ordning svåra att sia om, inte minst nu när pandemin återigen skapar stor ovisshet och nya restriktioner införts. Vi tror på ett fortsatt starkt kvartal för hemelektronikbranschen och inte minst för oss på Elgiganten. Hemelektronik har och kommer få en allt större betydelse för människor, dels för att få det dagliga livet att fungera samt för att det genererar mycket glädje. Därav ser vi väldigt ljust på tiden framåt.”, säger Camilla Everberg, Head of Marketing & E-commerce på Elgiganten.

Uppdaterad garderob och fix i hemmet

Att mer än var fjärde svensk (28 %) tänker handla möbler och heminredning de kommande tre månaderna, och ytterligare en av tio (14 %) hushållsapparater eller vitvaror, kan enligt Prisjakts analys kopplas till renoverings- och inredningstrenden som fortfarande är stark. Just nu (jan 2022) är Prisjakts användare bland annat extra intresserade av vinkylar, tvättmaskiner och kylskåp – men också inredningsprodukter såsom hyllor, soffor och stolar. I rapporten presenteras fler kategorier inom möbler och heminredning och hushållsapparater/vitvaror som spås trenda extra mycket de kommande månaderna.

“Hemmagymmet har blivit brett och folkligt”
I rapporten presenteras också den starka trenden kring hemmagym. Intresset för att handla träningsprodukter till hemmet startade tidigt under coronapandemin, men nu är trenden enligt Prisjakt på uppgång igen. Vi frågade Johan Görgård, vd på Health & Sports Nutrition Group som bland annat äger Gymgrossisten, om han tror hemmagymmet är här för att stanna:

“Det är jag helt övertygad om! Hemmaträningstrenden fick en riktig boost i samband med den första corona-vågen då det ju till och med fanns rekommendationer om att undvika gymmet. Den trenden har inte avstannat, utan fortsätter vara starkt. I kampen om tiden i livspusslet så är det många som började träna hemma av pandemiskäl, men som kommer att fortsätta göra det av andra skäl. Det är ju helt oslagbart ur ett flexibilitets- och tidsperspektiv att träna hemma. Vi ser också tydligt att det inte längre bara är de inbitna träningsfantasterna som investerar i sin hemmaträning. Hemmagymmet har blivit brett och folkligt.”, säger Johan Görgård, vd på Health & Sports Nutrition Group.

Märkbart höga siffror för e-handeln
Nästan var tredje svensk (29 %) uppger att de flesta köpen kommer göras online de kommande tre månaderna, medan samma siffra för fysisk butik är 37 procent. Det är också en stor grupp om sju procent som säger att de kommer göra alla köp i fysisk butik framöver. Trots att flest uppger att de ska handla i fysisk butik framöver så är det ändå märkbart höga siffror för e-handeln – speciellt om man ser till att e-handeln enligt Postnord enbart stod för 14 procent av den totala omsättningen i handeln förra året.* Bra att komma ihåg är dock att Prisjakts mätning inte bygger på faktiska köp som gjorts - utan istället på konsumentens egna uppskattning för hur fördelningen av köp kommer se ut framöver. Statistiken om hur fördelningen mellan e-handel och fysisk handel kan tänkas utvecklas framöver kommer bli relevantare när man kan jämföra resultatet mot förra kvartalet och året. Sådana jämförelser blir en central del av Konsumentkompassen Q2 2022, vars preliminära lanseringsdatum är den 22 april.

Skönhet online för hela slanten
Onlinehandeln är stark inom skönhet och hälsa. 38 procent av de som uppger att de enbart eller bland annat tänker handla inom segmentet framöver anger att de ska göra en stor del av sina inköp online. En högre siffra syns enbart bland de som tänker handla barnartiklar och leksaker, här uppger 45 procent att de framförallt ska handla på nätet framöver.

Rickard Lyko svarar så här på frågan om varför så många e-handlar skönhetsprodukter:

“Många konsumenter har sett fördelarna med e-handeln, enkelheten att beställa sina favoriter direkt från badrummet när behovet uppstår. Skönhetsprodukter är förbrukningsartiklar, vilka tar slut pandemin till trots och det går snabbt att få dem levererade”, säger Rickard Lyko, vd & grundare av Lyko.

Få e-handlare visar att de erbjuder grönare leveransalternativ
Konsumentkompassen Q1 2022 visar att varannan konsument tänker fatta något köpbeslut utifrån miljöhänsyn det kommande kvartalet. Var femte (23 %) kommer troligtvis handla en begagnad produkt, 6 procent en returvara, och 17 procent en produkt med miljömärkning. Dessutom uppger drygt var sjunde (14 %) att de ska välja en miljövänlig eller fossilfri frakt från nätbutik de kommande tre månaderna. I och med dettta ställdes ett par frågor till Brings hållbarhetschef Catherine Löfquist, bland annat om hon märkt av ett intresse från e-handlarna om att vilja erbjuda grön frakt:

”Vi ser ett stort intresse från e-handlarna, flera av våra kunder inte bara frågar om detta, utan har det också som krav när de upphand- lar avtal. Vår studie från 2021 visar att bara 12 procent av nätbutikerna visade i checkout att de erbjuder grönare leveransalternativ, det vill säga genom att ha med beskrivningarna som ’fossilfri’, ’klimatkompenserad’ eller annan information om transportörens fordon eller hållbarhetsarbete.”, säger Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring.

Ladda ned Konsumentkompassen Q1 2022
Det här är bara några exempel på vad som finns att läsa om i Konsumentkompassen Q1 2022. För att ladda ned hela rapporten, klicka på följande länk: ladda ned här.

* Handelsfakta som refererar till PostNord:s e-barometern om att e-handeln stod för 14 procent av den totala handelns omsättning 2021: https://handelsfakta.se/insikt/e-handeln-i-sverige/

Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser.

Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.