2020-11-11 13:53Pressmeddelande

Historisk dominans i Årets butik 2020

Konsumenterna har sagt sitt. Efter nästan 42 000 registrerade omdömen under tävlingsperioden står det nu klart att Spel och Sånt inte bara vinner Årets butik 2020, utan också kategorierna Spel och film, Bäst kundservice och Årets entusiastbutik. Senast spelbutiken från Norrtälje vann en kategori i Prisjakts tävling var 2014, och nu tar man alltså revansch genom att vinna hela fyra priser. Andra butiker som firar idag är bland annat Outnorth som tar hem Årets medvetna butik och kategorin Sport, samt Electronordic som vinner Årets nykomling.

Årets butik 2020 skiljer sig en aning mot tidigare år. I årets upplaga av tävlingen valde nämligen Prisjakt att höja kvalitén och fokusera mer på konsumenternas åsikter. Detta gjordes genom att låta tävlingen baseras på en kombination av antalet omdömen som registrerades under tävlingsperioden i november, och snittbetyget på dessa. Detta gjordes enligt beräkningsmetoden Bayesian Average, som används av bland annat filmdatabasen IMDB. De nya förändringarna passade uppenbarligen Spel och Sånt som handen i handsken, då de vinner hela fyra kategorier:

– När konsumenter betygsätter butiker så är det ofta aspekter som leverans, köpupplevelse och sortiment som står i fokus. Men när det kommer till Spel och Sånt så är det också personalen som hyllas. De beskrivs som personliga, trevliga och hjälpsamma. I jakten på tillväxt och effektivisering så kan det vara nyttigt för aktörer att titta på hur Spel och Sånt arbetar. För deras relation till kunderna är inget annat än unik. Det här är en imponerande bedrift som vi kommer minnas i många år, säger Carl Vult von Steyern, nordenchef på Prisjakt.

En annan butik som firar idag är Outnorth, som vinner Årets medvetna butik och kategorin Sport. Årets medvetna butik avgörs till skillnad mot övriga kategorier av en expertjury bestående av Nathalie Green, medgrundare av Doconomy, Henrik Pålsson, lektor i förpackningslogistik på Lunds Universitet, samt Alexandra Davidsson, generalsekreterare på Medveten Konsumtion. Juryns motivering lyder:

”Årets vinnare utgår från FN:s globala hållbarhetsmål för att stegvis nå en alltmer hållbar verksamhet. Företaget jobbar systematiskt med att integrera hållbarhetsarbetet i verksamheten genom exempelvis inköpsavtal, transparens och samarbeten med speditörer och externa organisationer om hållbarhetsfrågor. Ambitionen är hög i såväl stora som små frågor där företaget jobbar med konkreta och mätbara mål. Vinnaren beaktar hela kedjan från ansvarsfull produktion, via en genomtänkt transport- och fraktpolicy till att underlätta medvetna konsumentval vid köp. För ett systematiskt och medvetet arbete mot hållbara lösningar är Outnorth årets vinnare.”

– Att juryn utser Outnorth till Årets medvetna butik, samtidigt som konsumenterna röstar fram dem till vinnare i kategorin Sport, tror jag inte är en tillfällighet. Dagens konsumenter förväntar sig en bra köpupplevelse, men också ansvarstagande när det kommer till hållbarhetsaspekten. Outnorth lyckas kombinera bägge av dessa aspekter, säger Carl Vult von Steyern, nordenchef på Prisjakt.

Apotea, som vunnit Årets butik sex år i rad, går inte heller lottlös. I och med vinsten i kategorin Apotek och hälsokost fortsätter de vinna priser i tävlingen för imponerande sjunde året i rad.

I samband med tävlingen donerar alltid Prisjakt en ansenlig summa till en utvald välgörenhetsorganisation. I år är det Naturskyddsöreningens projekt Top Ten Sverige, som får en check på 100 000 kronor.*    

 

Alla vinnare i Årets butik 2020

Årets butik 2020: Spel och Sånt

Bäst kundservice: Spel och Sånt

Årets entusiastbutik: Spel och Sånt

Årets medvetna butik: Outnorth

Årets onlinevaruhus: CDON

Årets nykomling: Electronordic

Apotek och hälsokost: Apotea

Barn och baby: Babyworld

Bil och garage: Däck365

Byggvaror: Jula

Foto och video: Cyberphoto

Friluftsliv: Sportfiskeprylar

Hem och trädgård: Grillkung

Kök och hushåll: KitchenLab

Leksaker: Stor och Liten

Ljud och bild: Hembiobutiken

Möbler och heminredning: Nordic Nest

Skor, kläder och accessoarer: Timarco

Skönhet: Jordklok

Spel och film: Spel och Sånt

Sport: Outnorth

Vitvaror: Tretti

Datorer och mobilt: Inet 

 

Om Årets butik

Årets butik är Sveriges största butikstävling när det kommer till antalet konsumenter som engagerar sig och butiker som medverkar. I årets upplaga av tävlingen korar man vinnare baserat på en kombination av antalet butiksomdömen som registreras under tävlingsperioden samt snittbetygen på dessa. Detta gjordes enligt beräkningsmetoden Bayesian Average, som används av bland annat filmdatabasen IMDB. För mer information om tävlingen, besök https://www.prisjakt.nu/arets-butik

 

* En tradition för Årets butik är att Prisjakt skänker en krona till Naturskyddsföreningens projekt Top Ten Sverige för varje lämnat omdöme. Förra året donerade man en krona per röst, vilket blev 100 000 kronor. I år fick man in 41 614 omdömen under tävlingsmånaden. Det färre antalet beror på att barriären för att lämna en röst har blivit högre i år, då man valt att höja kvalitén genom att låta användare lämna omdömen istället för att enbart klicka på en röstknapp. Prisjakt väljer därför att ändå donera 100 000 kronor till Top Ten Sverige i år.



Om Prisjakt

För att göra bra köp behöver du ha ordentlig fakta på bordet. Vi är en av världens absolut bästa pris- och produktjämförelsetjänster med ett enda mål – att vägleda konsumenter till smartare köpbeslut. Vi vill att alla konsumenter ska köpa till rätt pris. Därför samlar vi priser från alla nätbutiker vi känner till. Du kan alltid lita på att vi visar det lägsta priset överst på våra produktsidor, eftersom ingen kan köpa sig till en bättre placering i prislistan. Vi är gratis och alltid på din sida För dig som konsument är det gratis att använda vår pris- och produktjämförelsetjänst. Vi lever inte på att sälja något och vill inte att du ska köpa mer än nödvändigt. Vår uppgift är att guida dig till rätt köp när du har bestämt dig för att genomföra det. Prisjakt tjänar pengar genom att teckna avtal med butiker och ta betalt av dem varje gång du klickar dig fram till dem. Oavsett visar vi alltid alla priser vi känner till och du kan alltid lita på att vi visar dem i rätt prisordning. Vi bygger alltid vår tjänst för dig som konsument. Vi började 2002 som en liten hobbyverksamhet i skånska Ängelholm. Grundarna hade samma behov av att göra bra köp och att undvika dåliga som du. Till en början bestod tjänsten därför av fakta och priser på produkter som de själva planerade att köpa. I dag är vi fler än 220 personer som jobbar för att du ska få så bra information som möjligt innan du genomför dina köp och vi finns i sju länder. Välkommen att fatta smartare köpbeslut tillsammans med oss!