2020-11-05 14:01Pressmeddelande

Handeln under Black Friday förväntas stagnera

Efter ett decennium av försäljningssiffror som ständigt ökar bedömer jämförelsetjänsten Prisjakt att handeln under Black Friday kommer stagnera för första gången. Det baseras på statistik från en nationell undersökning Kantar Sifo utfört på uppdrag av Prisjakt*. En orsak till detta är coronasituationen och de nya ännu skarpare råden från Folkhälsomyndigheten. Men Carl Vult von Steyern, nordenchef på Prisjakt, menar att branschen också bidragit själva genom att ha byggt ett reamonster.

Det främsta skälet till att försäljningen under Black Friday förväntas plana ut är det förväntade tappet i den fysiska handeln. Var tredje svensk (37%) uppger i Kantar Sifos undersökning att de känner sig otrygga inför att handla i fysiska butiker under Black Friday på grund av coronapandemin. I Kantar Sifos undersökning framgår också att 42 procent kommer välja online-shopping framför att handla i fysiska butiker i år. Men Carl Vult von Steyern menar att ökad e-handel inte kommer räcka för att hämta hem tappet i de fysiska butikerna. 

– Black Friday i år kommer bli särskilt tuff för de fysiska butikerna. Många svenskar väljer att inte handla i fysiska butiker och nya råd från Folkhälsomyndigheten kommer sannolikt bidra till ännu färre köp. Att svenskarna i allt större utsträckning handlar online kommer inte räcka för att rädda tappet hos många mindre butiker som kommer få se sig utkonkurrerade av större aktörer. Det är lätt att säga att allt beror på pandemin - men det är också en långtgående trend där vi sett hur större aktörer konkurrerat ut mindre - och e-handeln tagit marknadsandelar från fysisk handel, säger Carl Vult von Steyern, nordenchef på Prisjakt.

Kantar Sifos undersökning visar att svenskarna förväntar sig en rabatt på nästan 40 procent (39,48%) i snitt på normalpris. Trots svenskarnas förväntningar på höga rabattsatser, visar Prisjakts jämförelse av 920 178 produkter under Black Friday 2019 att priserna i genomsnitt enbart var 5,97 procent lägre** än en vanlig dag i november.

– Branschen har sakta men säkert byggt ett reamonster genom att bidra till en ökad förväntan på allt högre rabattsatser som butiker i låg utsträckning kan leva upp till. Framförallt mindre butiker kommer få se sig bli utkonkurrerade av större handlare med helt andra ekonomiska muskler. De stora drakarna kan chocksänka vissa strategiska produkter, för att sedan ta igen förlusten inom andra produktsegment, säger Carl Vult von Steyern, nordenchef på Prisjakt.

Svenskarnas försämrade ekonomi på grund av pandemin är ytterligare en orsak till den förväntade stagnationen på Black Friday. Kantar Sifos undersökning visar att nästan var femte svensk (18%) svarar att deras ekonomi har påverkats mycket eller något negativt av coronapandemin. Det finns dock ljusglimtar för vissa delar av handeln, menar Carl Vult von Steyern:

– Samtidigt som en del svenskar fått sämre ekonomi på grund av coronapandemin uppger 13 procent att deras privatekonomi gynnats. När vi inte längre reser och istället stannar hemma ökar behovet av att piffa till i hemmet. Det här gör att butiker som säljer allt från inredning till hemelektronik fortfarande kan slå rekord i år. Men jag skulle ändå säga att 2020 troligtvis blir det första året då butikernas Black Friday-försäljning stabiliseras på totalen, säger Carl Vult von Steyern, nordenchef på Prisjakt.

 

*Statistik från Kantar Sifo och Prisjakts undersökning. Undersökningen genomfördes via Kantar Sifos riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade webbpanel under tidsperioden 12-20 oktober 2020. Totalt har 3158 intervjuer samlats in bland svenska allmänheten av personer i åldrarna 18-79 år.

**Data från Prisjakt Price Index, ett verktyg utvecklat av Prisjakt som rapporterar om prisändringen (%) på produkter och produktkategorier. Urvalet för undersökningen under Black Friday 2019 var totalt 920 178 produkter, under perioden 1 november jämfört med 29 november 2019. Varor som genererar intresse (klick) från konsumenter under perioden viktas högre än ej populära varor.


Om Prisjakt

För att göra bra köp behöver du ha ordentlig fakta på bordet. Vi är en av världens absolut bästa pris- och produktjämförelsetjänster med ett enda mål – att vägleda konsumenter till smartare köpbeslut. Vi vill att alla konsumenter ska köpa till rätt pris. Därför samlar vi priser från alla nätbutiker vi känner till. Du kan alltid lita på att vi visar det lägsta priset överst på våra produktsidor, eftersom ingen kan köpa sig till en bättre placering i prislistan. Vi är gratis och alltid på din sida För dig som konsument är det gratis att använda vår pris- och produktjämförelsetjänst. Vi lever inte på att sälja något och vill inte att du ska köpa mer än nödvändigt. Vår uppgift är att guida dig till rätt köp när du har bestämt dig för att genomföra det. Prisjakt tjänar pengar genom att teckna avtal med butiker och ta betalt av dem varje gång du klickar dig fram till dem. Oavsett visar vi alltid alla priser vi känner till och du kan alltid lita på att vi visar dem i rätt prisordning. Vi bygger alltid vår tjänst för dig som konsument. Vi började 2002 som en liten hobbyverksamhet i skånska Ängelholm. Grundarna hade samma behov av att göra bra köp och att undvika dåliga som du. Till en början bestod tjänsten därför av fakta och priser på produkter som de själva planerade att köpa. I dag är vi fler än 220 personer som jobbar för att du ska få så bra information som möjligt innan du genomför dina köp och vi finns i sju länder. Välkommen att fatta smartare köpbeslut tillsammans med oss!