2025-01-20 04:30Pressmeddelande

Fattigjanuari drabbar en av fyra svenskar

Man i fåtölj med bärbar dator. Två barn i rummet.

En av fyra svenskar har en ansträngd januariekonomi efter jul och nyår. Samtidigt har över en tredjedel spenderat mer under julen än de hade tänkt. 

Sista veckan innan januarilönen har inletts och måndagen brukar kallas Blue Monday, vilket sägs vara årets deppigaste dag eftersom det är kallt, nyårslöften redan brutits och pengarna tagit slut. Hela en av fyra svenskar (23 procent) känner av fattigjanuari – det vill säga att privatekonomin är ansträngd efter jul och nyår – i ganska stor eller mycket stor utsträckning. Det visar en undersökning med över 1000 svenskar som analysföretaget Opinion gjort på uppdrag av Prisjakt. Särskilt personer i åldersgruppen 40-49 år upplever en sämre situation. 

– Julens utgifter i form av mat, klappar, resor och firande ger en bitter eftersmak åt många av hushållens januarikassor. För konsumenter det viktigare än någonsin att budgetera, prioritera och jämföra priser innan köp, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt. 

Var tredje överkonsumerade i julas

I undersökningen framkom även att 36 procent av svenskarna handlade mer än nödvändigt inför eller under julen. Det syns en viss skillnad mellan män och kvinnor. Av kvinnorna har 39 procent spenderat mer än tänkt, medan motsvarande siffra för gruppen män var 32 procent. Bland gruppen som är drabbade av fattigjanuari handlade nästan hälften (46 procent) mer än nödvändigt i julas.

Konsumenterna planerar att hålla i pengarna under årets första kvartal enligt samma undersökning. Shoppingbudgeten för fysiska varor (undantaget mat och biljetter) är kraftigt reducerad både jämfört med föregående kvartal och Q1 2024. Den ligger på 7842 kronor för årets första tre månader. 

Om undersökningen

I undersökningen ställdes frågan: I vilken utsträckning känner du av fattigjanuari – det vill säga att din privatekonomi är ansträngd efter jul och nyår?

Mycket stor utsträckning 8%
Ganska stor utsträckning 15%
Varken eller 23%
Ganska liten utsträckning 25%
Mycket liten utsträckning 28%
Osäker/vet inte 2%

1003 respondenter i Sverige har tillfrågats mellan 6-10 januari 2025, i en webbenkät genomförd av analysföretaget Opinion på uppdrag av Prisjakt. 

Tipslista: Så klarar konsumenten fattigjanuari

  • Sätt en tydlig budget.

  • Skriv en inköpslista och håll dig till den för att undvika onödiga köp.

  • Prisbevaka produkter och vänta in det bästa priset innan du handlar.

  • Utforska second hand som ett hållbart och ekonomiskt alternativ.

  • Låt inte reaskyltar stressa dig till fel köp.


Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser.
Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.


Kontaktpersoner

Isabella Ahmadi
Presskontakt / Konsumentexpert
Isabella Ahmadi