2021-10-30 15:51Pressmeddelande

Ett år med Amazon – färre än väntat har handlat från nätjätten

Den 28 oktober 2020 lanserades Amazon i Sverige. Men den amerikanska jätten har haft ett tufft första år på den svenska marknaden. Enligt en nationell sifo-undersökning* av Kantar Public på uppdrag av Prisjakt uppger tre av fyra svenskar (76%) att de inte handlat något från Amazon under det gångna året, och enbart 3 procent av svenskarna uppger att nylanserade tjänsten Amazon Prime har ökat deras intresse för att handla från Amazon.

I oktober förra året, precis innan Amazon lanserades i Sverige, så uppgav drygt fyra av tio svenskar (39 %) att de sannolikt skulle handla från nätjätten när de lanserats. Nu ett år senare uppger något färre, 27 procent, att de handlat något från Amazon sedan lanseringen. Det visar en studie från Kantar Public på uppdrag av Prisjakt med över 3 000 respondenter**.

Att så pass många valt att inte handla från Amazon, 76 procent, beror på flera saker. Bland annat uppger varannan person (49 %) att de avstår för att de istället föredrar att handla från lokala aktörer, och 33 procent säger att de är tveksamma till deras personalpolitik. Vidare uppger 23 procent att de inte vet vad Amazon erbjuder för produkter och 23 procent menar att det inte känns hållbart ur miljösynpunkt.

I september i år lanserade Amazon prenumerationstjänsten Amazon Prime, som bland annat erbjuder streaming av film och serier, samt möjliggör gratis leveranser för tjänstens medlemmar. Tjänsten har fler än 200 miljoner medlemmar i 22 länder. Men när det kommer till den svenska marknaden är tjänsten inget som lockar. Enligt Prisjakts och Kantar Publics undersökning uppger fyra av tio svenskar (43 %) att deras intresse för Amazon är oförändrat sedan lanseringen av Amazon Prime. Enbart tre procent menar att deras intresse att handla från Amazon ökat med anledning av Prime, och 41 procent vet inte ens vad Amazon Prime är för något.

– Många har spekulerat i att lanseringen av Amazon Prime skulle öka svenskarnas intresse för plattformen vilket i sin tur skulle leda till större marknadsandelar för Amazon i Sverige. Än så länge visar dock vår studie att så inte är fallet. Frågar du mig så tror jag att tjänsten kan bli en viktig konkurrensfördel på lång sikt, men det kommer ta tid och kräva enorma reklaminvesteringar – något som förvisso inte är ett problem för just den här aktören, säger Peter Greberg, VD på Prisjakt. 


Billigare eller lika billigt att handla från svenska butiker i två av tre fall
Prisjakt har även undersökt hur Amazons priser står sig mot svenska butiker. Av 751 undersökta produkter, som både Amazon och minst tre svenska butiker säljer, är Amazon billigast i 28,2 procent av fallen. I resterande fall kan konsumenter hitta produkten billigare eller lika billigt hos en svensk butik.

Det skiljer sig dock en aning beroende på vad du ska handla. Inom datorer och tillbehör var Amazon billigast i 35,5 procent av fallen, medan de inom kläder och mode var billigast i 14,3 procent av fallen. 

– Svenska e-handlare står fortsatt stabilt på den svenska marknaden. I två av tre fall är det lika billigt eller billigare att handla från en lokal butik, vilket indikerar att svenska butiker i stor utsträckning positionerar sig väl mot den amerikanska nätjätten, säger Peter Greberg, VD på Prisjakt. 


Prisjakts prisundersökning: 

  • Inom datorer och tillbehör var Amazon billigast i 35,5 procent av fallen. 

  • Inom kläder och mode var Amazon billigast i 14,3 procent av fallen.

  • Inom skönhet och hälsa var Amazon billigast i 19,8 procent av fallen.

  • Inom skor och kängor var Amazon billigast i 12,9 procent av fallen. 

  • Inom kökssegmentet var Amazon billigast i 39,2 procent av fallen. 

 

 

*Statistik från Kantar Public och Prisjakts undersökning. Undersökningen genomfördes via Kantar Public riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sifopanel under tidsperioden 12-22 oktober 2021. Totalt har 3400 intervjuer samlats in bland svenska allmänheten av personer i åldrarna 18-79 år.

**Statistik från Kantar Public och Prisjakts undersökning. Undersökningen genomfördes via Kantar Public riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sifopanel under tidsperioden 12-20 oktober 2020. Totalt har 3158 intervjuer samlats in bland svenska allmänheten av personer i åldrarna 18-79 år.


Om undersökningen
Statistiken som visar hur många procent av sina erbjudanden som Amazon är billigast på marknaden med, vilket i Sverige var 28,2 %, bygger på Amazons priser jämfört med alla andra butiker som Prisjakt listar på den svenska marknaden. I Sverige innefattar undersökningen 751 undersökta produkter, som både Amazon och minst tre svenska butiker säljer.  

 


Ämnen: Amazon

Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser.

 Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.