2020-11-16 13:47Pressmeddelande

Detta är årets riktiga julklapp

Coronapandemin har inneburit utmaningar – men den har också fått svenskarna att omvärdera vad de tycker är viktigt i livet. Exempelvis så visar en undersökning från Kantar Sifo att svenskarna under 2020 till högre grad värdesätter kvalitetstid med vänner och familj. Årets riktiga julklapp spås därför inte bli någon teknisk eller uppkopplad pryl, utan istället en social sådan i form av sällskapsspelet.

Nästan varannan svensk (49 %) uppger att de till mycket eller något högre grad värdesätter att spendera kvalitetstid med sin familj, jämfört med innan coronapandemin. Det visar en undersökning av Kantar Sifo på uppdrag av Prisjakt, som har över 3 000 respondenter. Svenskarnas önskan att umgås syns också i Prisjakts statistik, när det kommer till vad man är intresserad av att handla.

– Samtidigt som uppkopplade prylar tar över våra liv allt mer, uppstår en motreaktion där många svenskar söker sig till analoga sammanhang. Det här speglar sig även i vad svenskarna vill ge till nära och kära i julklapp. Det kommer att ligga många sällskapsspel och brädspel under julgranen i år, vi kan nämligen se en betydande ökning i köpintresse för den produktkategorin, säger Oscar Hagman, dataanalytiker för Prisjakt Insights.

Sällskapsspel har sedan länge varit en populär julklapp. Prisjakt uppskattar att det förra året köptes nästan tre gånger (286 %) så många sällskapsspel i december jämfört med en genomsnittlig månad.* I år har dock intresset vuxit ytterligare. Under början av pandemin, april och maj, ökade svenskarnas köpintresse för sällskapsspel med hela 49 procent. Och i oktober har trenden fortsatt med en ökning på 14 procent.

– Nu under reaperioder så är det många svenskar som är ute efter sällskapsspel, och det lär bli ännu populärare när julhandeln drar igång. Om man har inte kan eller vill ses fysiskt är ett tips att kika på digitala varianter. Det har nämligen dykt upp en hel del sådana versioner som både är underhållande och enkla förstå, som exempelvis monopol, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt Insights.

Förutom att svenskarna till högre grad värdesätter kvalitetstid med familj, så uppger också 44 procent att de till högre grad värdesätter att spendera kvalitetstid med vänner.

 

Populäraste sällskapsspelen i Sverige enligt Prisjakts statistik

När då då

Ticket to Ride: Europe

Terraforming Mars

Pandemic

Catan

Codenames

Uno

Exploding Kittens

Wingspan

Sequence


* Prisjakt Consumer Interest Index, ett verktyg utvecklat av Prisjakt som rapporterar om miljontals svenskars köpintresse (klick från Prisjakt till butik) för olika typer av produkter eller produktkategorier. Denna specifika undersökning inkluderade köpintresset för sällskapsspel i december 2019, jämfört med en genomsnittlig månad det året. 

Om undersökningen
Statistik från Kantar Sifo och Prisjakts undersökning. Undersökningen genomfördes av Kantar Sifos riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade webbpanel under tidsperioden 12–20 oktober 2020. Totalt har 3158 intervjuer samlats in bland svenska allmänheten av personer i åldrarna 18–79 år.

 


Om Prisjakt

För att göra bra köp behöver du ha ordentlig fakta på bordet. Vi är en av världens absolut bästa pris- och produktjämförelsetjänster med ett enda mål – att vägleda konsumenter till smartare köpbeslut. Vi vill att alla konsumenter ska köpa till rätt pris. Därför samlar vi priser från alla nätbutiker vi känner till. Du kan alltid lita på att vi visar det lägsta priset överst på våra produktsidor, eftersom ingen kan köpa sig till en bättre placering i prislistan. Vi är gratis och alltid på din sida För dig som konsument är det gratis att använda vår pris- och produktjämförelsetjänst. Vi lever inte på att sälja något och vill inte att du ska köpa mer än nödvändigt. Vår uppgift är att guida dig till rätt köp när du har bestämt dig för att genomföra det. Prisjakt tjänar pengar genom att teckna avtal med butiker och ta betalt av dem varje gång du klickar dig fram till dem. Oavsett visar vi alltid alla priser vi känner till och du kan alltid lita på att vi visar dem i rätt prisordning. Vi bygger alltid vår tjänst för dig som konsument. Vi började 2002 som en liten hobbyverksamhet i skånska Ängelholm. Grundarna hade samma behov av att göra bra köp och att undvika dåliga som du. Till en början bestod tjänsten därför av fakta och priser på produkter som de själva planerade att köpa. I dag är vi fler än 220 personer som jobbar för att du ska få så bra information som möjligt innan du genomför dina köp och vi finns i sju länder. Välkommen att fatta smartare köpbeslut tillsammans med oss!