2022-12-14 09:00Pressmeddelande

De vinner Årets fraktbolag och Årets medvetna butik

Apotea. Pressbild: PrisjaktApotea. Pressbild: Prisjakt

Årets butik är Sveriges största butikstävling sett till antalet konsumenter som röstar. Nu, en dag innan övriga vinnare koras, presenterar Prisjakt vilka som vinner i två av tävlingens special-kategorier: Årets medvetna butik och Årets fraktbolag. Vinnare i Årets medvetna butik 2022 är Apotea, medan vinnare i Årets fraktbolag är Instabox.

Av de tiotusentals butiksomdömen som lämnats in hos Prisjakt i år så är det en aspekt som är extra viktig när konsumenter beskriver sin köpupplevelse: frakten. Snabb frakt har nämnts tiotusen gånger i butiksomdömen i år, dubbelt så många gånger som exempelvis bra priser. Frakten är en så central del av köpupplevelsen att Prisjakt lanserar en ny kategori i sin tävling Årets butik: Årets fraktbolag.

– Innovationsgraden bland fraktbolagen har varit hög på senare år, med postboxar, förbättrad tracking, fler fossilfria alternativ och snabba leveranser till dörren. Jag är övertygad om att utvecklingen har gynnat e-handeln i stort. Det känns därför helt rätt att lägga till kategorin Årets fraktbolag i vår tävling, det är vårt sätt att lyfta fraktbolagens viktiga roll i köpresan, säger Peter Greberg, vd på Prisjakt.

I Årets fraktbolag är det, precis som övriga tävlingskategorier i Årets butik, konsumenterna som avgör vem som vinner. Efter att ha betygsatt hur nöjd man varit med fraktbolaget som levererade det senaste e-handelsköpet så står det klart att Instabox blir årets vinnare.

– VM i fraktupplevelse är avgjord, och i år är det Instabox som tar guld. Konsumenterna hyllar bolaget för deras snabba och smidiga leveranser, men också för att de levererar på helger och har en träffsäker tidsuppskattning. Snabbhet, flexibilitet och träffsäkerhet gör Instabox till värdiga vinnare av Årets fraktbolag 2022, säger Peter Greberg, vd på Prisjakt.

– Det här känns fantastiskt, speciellt eftersom det kommer från konsumenterna själva. Vi är extremt fokuserade på att hela tiden möta konsumenternas behov på flexibilitet, snabbhet och hållbarhet och leverera tjänster  som de tycker om och vill använda igen. Vinsten visar att vi gör väldigt mycket rätt men vi fortsätter givetvis jobba hårt på att göra upplevelsen ännu bättre, säger David Lundqvist, Chief Commercial Officer på Instabox.

Instabox. Pressbild: Prisjakt

Årets medvetna butik är Apotea
Ett av de finaste priserna i branschen är Årets medvetna butik, som bedöms baserat på butikernas miljömässiga hållbarhetsarbete. Till skillnad mot övriga tävlingskategorier så avgörs Årets medvetna butik av en extern expertjury som bedömer bidrag som tävlande butiker skickat in. Juryn i år består av Anna Anderberg, styrelsemedlem i Medveten Konsumtion, Henrik Pålsson, professor i förpackningslogistik på Lunds universitet och hållbarhetsstrategen Mårten Sjölin. Årets vinnare är Apotea.

Juryns motivering lyder:
“Apotea har under många år visat upp ett genuint och ambitiöst hållbarhetsarbete inom främst optimerade e-handelsförpackningar, effektiva lagerlösningar och elektrifierade transporter.

Apotea har genom sitt engagemang och inflytande påverkat e-handeln i en hållbar riktning, inte minst genom arbetet att minimera onödigt material i förpackningar. De har även påbörjat nästa steg för att ytterligare e-handelsanpassa förpackningarna genom kravställning på leverantörer som bland annat kommer att bidra till deras mål att ha ett plastfritt lager 2025. Apotea producerar också egen energi med solcellsanläggningar på sina lager i Morgongåva, samt utvecklar och utbildar sina medarbetare kontinuerligt. Apotea är öppna med att det finns många utmaningar och de arbetar aktivt, både inom den egna organisationen och tillsammans med branschkollegor, på att lösa dem. Samarbete är en viktig väg framåt för att ta stora steg framåt på miljö- och klimatagendan.

En starkt bidragande anledning till att Apotea blir Årets medvetna butik 2022 är satsningen på elektrifierade lastbilstransporter mellan Morgongåva och Stockholm. Apoteas arbete med samlastning minskar både klimatbelastningen och antalet lastbilstransporter, och de visar tydligt att elektrifiering av tunga fordon är fullt möjlig bara man vågar testa ny teknik.

En värdig vinnare, tycker en enhällig jury!”

– Apotea har bland de nöjdaste kunderna i landet, och nu kan de också titulera sig som Årets medvetna butik 2022. Jag tycker definitivt att jurygruppen har valt en värdig vinnare. Det finns mycket att tycka om när det gäller Apoteas hållbarhetsarbete, de arbetar på bred front och påverkar branschen i en positiv riktning, samtidigt som de är medvetna och ärliga om att det finns mer att göra, säger Peter Greberg, vd på Prisjakt.

Apoteas hållbarhetschef Erika Svensson säger såhär om vinsten:
“Att vinna priset för Årets medvetna butik är extra roligt för oss som länge arbetat med och varit drivande när det gäller hållbarhetsfrågorna inom framförallt e-handel. Jag tror juryn såg vårt ambitiösa arbete i stort och smått. Vi gör inga anspråk på att vara perfekta men arbetar brett inom hållbarhetsområdet, inget område förbisett.”

Om Årets butik
Varje år lämnar svenska konsumenter in över 50 000 butiksomdömen hos Prisjakt. Dessa omdömen används för att kora vinnarna i Årets butik, Sveriges största butikstävling sett till antalet konsumenter som engagerar sig i röstningsförfarandet. Vinnare utses utifrån en kombination av både antal omdömen och snittbetyg. Vinnare i Årets butik 2022 presenteras den 15 december, medan vinnare i special-kategorierna Årets medvetna butik och Årets fraktbolag presenteras den 14 december. Mer info: https://www.prisjakt.nu/arets-butik