2022-11-22 11:02Pressmeddelande

Så har realagen påverkat prissättningen på Black Week

Oscar Hagman, produkt- och dataanalytiker PrisjaktOscar Hagman, produkt- och dataanalytiker Prisjakt

Sedan den 1 september har vi en ny realag i Sverige, som innebär att butiker behöver jämföra sina rabatter mot lägsta priset de sålt respektive produkt för de senaste 30 dagarna. En ny studie från Prisjakt visar dock att lagen inte haft den effekt som många hoppades på. 

  • Sju av tio e-handlare kommunicerar fortfarande inte lägsta pris senaste trettio dagarna.*
  • Inför att 30-dagarspriset sätts så ökar 13 procent av erbjudanden i pris, för att sedan rabatteras på årets Black Week-rea.**


Prisjakt har gjort sin största prisstudie någonsin, där man undersökt över 8 miljoner erbjudanden på drygt 1,5 miljoner produkter inom svensk e-handel. Den nya realagen säger att butiker ska jämföra sina Black Friday-rabatter mot lägsta priset de sålt varan för de senaste 30 dagarna. I och med detta har Prisjakt undersökt hur vanligt det är att butiker höjer sina priser innan detta pris ska sättas – för att på så vis kunna skylta med en högre rabattsats.

Studien visar först och främst att vi haft rekordmånga prisökningar i oktober i år:
  • Oktober 2022: 38% av varor gick upp i pris, 15% med mer än 10% i pris.
  • Oktober 2021: 22% av varor gick upp i pris, 11% med mer än 10% i pris.
  • Oktober 2020: 19% av varor gick upp i pris, 9% med mer än 10% i pris.
Men hur många av prisökningarna rabatteras sedan på årets Black Week-rea? Prisjakts studie visar att 13% av alla erbjudanden har detta beteende: där man höjer priset en månad i förväg innan jämförelsepriset sätts – för att sedan rabattera.

– Den nya realagen har gjort att vi fått högre priser i oktober, då butikerna vill ha ett högt pris att jämföra sina rabatter mot under Black Friday-rean. Det här med smyghöjningar har inte heller minskat, snarare tvärtom. Det är inte nödvändigtvis olagligt att göra såhär, men det är viktigt för konsumenter att ha koll på, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt.
 
Prisjakt har också undersökt hur 10 ledande e-handlare kommunicerar sina reor under årets Black Week-rea. Studien visar att få, tre av tio, tydligt visar lägsta pris som respektive produkt sålts för de senaste trettio dagarna. Detta trots att Konsumentverket på sin sajt skriver att de ska göra just det (källa). I resterande fall använder butikerna andra jämförelsepris, så som ordinarie pris, överstruket pris och rekommenderat pris.
 
– Vi ser att sju av de tio e-handlare i undersökningen inte redovisar lägsta pris de senaste 30 dagarna. De använder istället andra termer som ordinarie pris, rekommenderat pris och överstruket pris. Det ska bli intressant att se hur Konsumentverket bedömer de här ärendena, det är inte självklart att det är olagligt då butikerna i många fall ändå jämför sina rabatter mot det här lägstapriset. Men det kan definitivt upplevas som förvirrande, säger Oscar Hagman.

– Det är otroligt otydligt just nu. Alla butiker tolkar lagen på sitt eget vis, vilket gör att det blir svårt för konsumenter att veta om det är en bra deal eller inte. Det bästa vore om Konsumentverket förmedlade riktlinjer om hur butikerna ska tolka lagen i praktiken, det skulle hjälpa både butiker och konsumenter, fortsätter Oscar Hagman.


Här har flest Black Week-erbjudanden smyghöjts i pris inför rean
Simglasögon: 42%
Processorer (CPU): 40%
Våtdräkter & torrdräkter: 40% (notera, många smyghöjningar)
Interna hårddiskar: 39%
DDR4- & 5-minnen: 32%
Nätaggregat: 30%
Moderkort: 28%
Datorskärmar: 27%
Grafikkort: 26%
BH: 25%
Routrar: 23%

Här är rabatterna bäst under Black Week 2022 (jmf med priserna senaste 30 dagarna)
Brandsläckare: 28%
Sovmasker: 26%
Rullskidor: 25%
PlayStation 5-spel: 23%
Våtdräkter & torrdräkter: 22%
Längdskidor & turskidor: 20%
Skridskor: 19%
Kaffe: 18%
Alpina skidor: 18%
Actionfigurer: 18%
Smycken: 17%
 
Årets Black Week i korthet
  • 16 procent av erbjudanden har sitt lägsta pris på årets Black Week-rea, jämfört med vad priset varit de senaste 30 dagarna. I resterande fall (84%) kunde konsumenter hitta ett minst lika bra pris inom 30 dagar innan rean.
  • Bland dessa varor som har sitt lägsta pris på Black Week-rean, så är den genomsnittliga rabatten 11 procent.
  • 12 procent av erbjudanden smyghöjs i pris 30 dagar innan jämförelsepriset ska sättas, för att sedan rabatteras på årets Black Week-rea.


Tre tips till dig som ska Black Friday-shoppa
1. Rycks inte med i köphetsen. Fundera över dina behov och om du ens behöver handla. Om svaret är ja, tänk då efter vilken produkt som är rätt för dig.
2. Kolla med en prisjämförelsetjänst så att du vet att priset är så bra som det faktiskt verkar. Bara för att en butik skyltar med rabatter så betyder inte det att en annan butik kan ha ett bättre pris.
3. Titta på prishistoriken. Att se vad priset varit tidigare ger en bild om hur bra priset är i dagsläget. Om det varit lägre tidigare är sannolikheten stor att priset sjunker ytterligare.


* Prisjakt har slumpmässigt undersökt hur 10 stora e-handlare kommunicerar sina Black Week-erbjudanden i år. Dessa aktörer befinner sig inom ett brett spann av olika branscher: klädhandeln, elektronik, skönhet och hälsa, leksaker och köksprodukter. Studien visar att sju av tio av e-handlarna inte kommunicerar lägsta pris senaste 30 dagarna som jämförelsepris, de använde istället termer som ordinarie pris, rekommenderat pris och överstruket pris. Undersökningen gjordes den 21 november 2022.

** Prisjakts studie bygger på e-handlarnas priser på drygt 1,5 miljoner produkter. Totalt har man undersökt över 8 miljoner erbjudanden. Prisjakt har undersökt andel erbjudanden (%) som ökat i pris 30 dagar innan 30-dagarspriset sätts på årets Black Week, för att sedan sänkas i pris på rean. Man har även tagit fram hur stor andel av erbjudanden som hade sitt lägstapris på årets Black Week, samt vad snitt-rabatten är på dessa erbjudanden, jämfört med det högre priset som varit under den senaste 30-dagarsperioden.



Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser.

 Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.