Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Black Month visar hittills upp starka försäljningssiffror. Den totala omsättningen under 1–23 november ökade med 9,1 procent jämfört med samma period i fjol. I år har dessutom snittordern ökat med 7,64 procent och antalet transaktioner med 1,39 procent.* Den starka inledningen på reaperioden kan till stor del förklaras av tecken på en ekonomisk återhämtning samt en förbättrad köpkraft bland svenska hushåll.
– Black Month visar tydliga tecken på att julhandeln börjar tidigt i år. Svenskarna konsumerar både mer och med en högre snittorder jämfört med i fjol. Den ökade konsumtionen kan i bästa fall tyda på en större framtidstro men den närmaste veckan kommer ge ett tydligare besked i den frågan, Magdalena Caesar, Affärsområdeschef Payments, Svea Bank
Andelen svenskar som planerar att handla på Black Friday-rean i år är 32 procent och med en genomsnittlig Black Friday-budget på 4404 kronor. Vad de framför allt vill spendera sina köp på är hemelektronik, kläder & accessoarer samt skönhet & hälsa. Det visar en undersökning som Prisjakt låtit genomföra bland över 1000 svenskar.**
Den stora uppstickaren vad gäller trendande produktkategorier 1–23 november, jämfört med samma period förra året, var smarta ringar som ökat med +182%, följt av jackor, +165%, och samlarkortspel, +154%, där Pokémon-kort driver trenden. Samtidigt har köpintresset varit ovanligt starkt för 3D-skrivare, vilket sett en ökning med +72% jämfört med samma period 2024. Den mest populära varan under perioden var Nintendo Switch 2.***
– Många konsumenter ser fram emot att fynda prylar och julklappar under Black Week. Rean har redan varit igång i många butiker sedan början av november, och vi kan se en ökad aktivitet jämfört med i fjol på Prisjakt. Särskilt hemelektronik som TV-apparater, hörlurar och skärmar är populärt, och samtidigt trendar nyare teknik som smarta ringar och 3D-skrivare, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
*Black Month (1–23 nov 2024) vs (1–23 nov 2025):
Procentuell förändring i omsättning mot 2024: 9,14 %
Procentuell förändring i antal transaktioner mot samma tidsperiod 2024: 1,39%
Procentuell förändring i snittorder mot samma tidsperiod år 2024: 7,64%
Om Svea Banks statistik
Siffrorna bygger på data från betalningar genom Sveas betallösningar och är därmed representativa för handeln i stort. Statistiken är hämtad från alla populära betalsätt, exempelvis Swish, kort, direktbank, faktura och delbetalning. Siffrorna ska därför inte jämföras med andra aktörer som bara sköter vissa typer av betalningar.
Trendande produktkategorier under Black Month 2025 (1–23 nov), ökning jmf. med samma period förra året***:
Smarta ringar +182%
Jackor +165%
Samlarkortspel +154%
Grafikkort +124%
3D-skrivare +72%
Spelkonsoler +45%
Adventskalendrar +39%
Hörlurar +30%
Parfymer +29%
Espressomaskiner +27%
Populäraste varorna på Prisjakt under Black Month 2025 (1–23 nov)***:
Nintendo Switch 2
Sony PlayStation 5 Slim Digital Edition 1TB
Apple iPad 11" 128GB WiFi 2025
Apple AirPods Pro 3 2025
Fjällräven Expedition Down Lite Jacka (Herr)
**Analysföretaget Opinion har tillsammans med Norstat, på uppdrag av Prisjakt, utfört en riksrepresentativ konsumentundersökning med 1009 svenskar i åldrarna 18–79 år. Undersökningen är genomförd genom en webbpanel. Respondenterna är slumpmässigt utvalda från panelen till ett urval som matchar den svenska befolkningen avseende ålder, kön och geografisk bostadsort. Datamaterialet är viktat för att säkerställa representativitet. Undersökningen gjordes i slutet av september 2025.
*** Prisjakts Consumer Interest Index. Consumer Interest Index rapporterar om användarnas köpintresse (klick från Prisjakt till butik) för olika typer av produkter och produktkategorier. Denna specifika undersökning inkluderade köpintresset den 1–23 november 2025 jämfört med samma period förra året. Kategorierna som listas har haft ett ovanligt högt köpintresse jämfört med förra året. Produkterna som listas har klickats mest.
Om Svea Bank
Svea Bank är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas betallösningar lanserades 2007 och används i dag av 15 000 e-handlare i hela Norden med 7,5 miljoner kunder. Sveas lösningar möter konsumenternas förväntningar på en smidig kundupplevelse och e-handlarnas behov av en hög konvertering.
Om Prisjakt
Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information om produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Nya Zeeland, Irland och Storbritannien.
Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information om produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Nya Zeeland, Irland och Storbritannien.