2021-11-27 07:17Pressmeddelande

Black Friday slår nytt rekord men Black Month är framtiden

Black Friday slår nya rekord medan Black Week – och framförallt Black Month – har en ännu starkare tillväxt. Det konstateras när Prisjakt och Svea Ekonomi summerar Sveriges största shoppinghögtid. Enligt Svea Ekonomi ökade e-handelsförsäljningen under gårdagens Black Friday med 4,1 procent, medan Black Week och Black Month hittills haft en tillväxt på 8,1 respektive 13,2 procent. Positivt för konsumenter är att fredagen fortsatt är den billigaste dagen på året: Prisjakts statistik visar att rabatterna i genomsnitt var 21 procent.

–  Förra året stagnerade tillväxten på Black Friday, men nu är vi tillbaka på nya rekordnivåer. Med det sagt är det tydligt att det är den längre reaperioden som växer snabbast, och i framtiden lär vi prata mer om Black Month. Fredagen är dock fortsatt den bästa dagen för konsumenter att hitta bra deals: priserna var lägst den dagen och i snitt låg rabatterna på 21 procent. En annan intressant spaning är att vi likt förra året såg färre smyghöjningar av erbjudanden inför rean jämfört med 2019, säger Oscar Hagman, produkt- och dataanalytiker på Prisjakt Insights.

– Årets reaperiod har på förhand inneburit stora utmaningar för landets e-handlare. Materialbrist, produktionsstörningar och leveransproblem har ställt till det för många branscher. Därför är det imponerande att se hur siffrorna för Black Week visar på nya rekordnivåer. Vi ser också att tillväxten för hela november är starkare än tidigare och en tydlig trend är att vi går mot en längre reaperiod snarare än en specifik dag eller vecka, säger Markus Bergström, Head of Operations  Svea Ekonomi


– Antalet köp inom e-handeln har under årets Black Friday minskat jämfört med i fjol. Den stora skillnaden vi ser i år är att kostnaden per köp ökat med 20 procent. Denna trend kan bero på många faktorer men tydligt är att fler sällanköpsvaror och premiumprodukter nu handlas online, säger Markus Bergström, Svea Ekonomi.

 

Statistik

Black Friday: Procentuell ökning i omsättning mot 2020: 4,1 % (Svea Ekonomi)

Black Week: (Måndag-fredag): Procentuell ökning i omsättning mot 2020: 8,1 % (Svea Ekonomi)

Black Month: (1-26 nov): 13,2 %

 

Prisstatistik
Inför Black Friday 2021 förväntade sig svenskarna rabattsatser på 42 procent, visar en nationell undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av Prisjakt***. Resultatet var dock följande: 

Prisnedgång Black Friday 2021: 5 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2020: 5 %)
Andel varor som gick ner i pris Black Friday 2021: 43 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2020: 48 %)

Andel varor som gick upp i pris Black Friday 2021: 26 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2020: 17%)

Andel varor som hade minst 10 % prisnedgång 2021: 24 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2020: 22%)

Genomsnittlig prisnedgång på rabatterade varor: 21 % (Prisjakt) (Jämfört med Black Friday 2020: 21%)

Andel varor som steg i pris under hösten, för att sedan sjunka i pris på Black Friday: 10 % (Prisjakt) (Jämfört med 2020: 11 %. Jämfört med 2019: 19 %)


Mest populära klockslaget att handla på Black Friday enligt Svea: 21:40

Trendande kategorier under Black Week 2021 jmf. med samma period förra året (Prisjakt)

Pizza-ugnar (+210 %)
Elektrisk värmefilt (+170 %)
Väckarklocka (+169 %)
Träningsskor inomhus (+164 %)
Smörgåsgrill (+164 %)

Populäraste varorna (köpintresse) på Prisjakt under Black Friday 2021:
Apple AirPods Pro
Apple AirPods (2nd Generation)
Apple MacBook Pro (2020) - M1 OC 8C GPU 8GB 256GB


Varorna som sänktes mycket procentuellt (Prisjakt):

Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 (PS4-spel)

1 november 2021: 348 kronor

Black Friday 2021: 97 kronor (72 % prisnedgång)

Kablamo (sällskapsspel)

1 november 2021: 225 kronor

Black Friday 2021: 79 kronor (65 % prisnedgång)

 

* Prisjakts Consumer Interest Index. Consumer Interest Index rapporterar om miljontals svenskars köpintresse (klick från Prisjakt till butik) för olika typer av produkter eller produktkategorier. Denna specifika undersökning inkluderade köpintresset den 22-26 november 2021 jämfört med samma period under Black Week förra året. 

**Data från Prisjakt Price Index, ett verktyg utvecklat av Prisjakt som rapporterar om prisändringen (%) på produkter och produktkategorier. Urvalet för undersökningen under Black Friday 2021 var totalt X 000 produkter, under perioden 1 november jämfört med 26 november 2021. Varor som genererar intresse (klick) från konsumenter under perioden viktas högre än ej populära varor. För statistiken om genomsnittlig prisnedgång på rabatterade varor, har Prisjakt tittat på prisnedgången bland varor som gick ner med minst 10 procent.

***Statistik från Kantar Sifo och Prisjakts undersökning. Undersökningen genomfördes via Kantar Sifos riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade webbpanel under tidsperioden datum oktober 2021. Totalt har 3158 intervjuer samlats in bland svenska allmänheten av personer i åldrarna 18-79 år.

För mer information
Patrik Widlund
CMO, Svea Ekonomi
070-529 42 00
patrik.widlund@svea.com

Om Svea Ekonomi:
Svea Ekonomi är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas betallösningar lanserades 2007 och används i dag av 15 000 e-handlare i hela Norden med 7,5 miljoner kunder. Sveas lösningar möter konsumenternas förväntningar på en smidig kundupplevelse och e-handlarnas behov av en hög konvertering. 

Om Prisjakt:
Prisjakt är Sveriges ledande produkt- och prisjämförelsetjänst sett till antalet användare. Miljontals konsumenter besöker tjänsten varje månad vilket ger dem en god bild av marknaden. Datan är unik på det sättet att Prisjakt både kan se hur lagerstatus och priser förändras hos e-handlare, samt hur konsumenternas köpintresse utvecklar sig.



Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser.

 Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.