2021-11-12 10:27Pressmeddelande

Årets riktiga julklapp är parfymen

Årets julklapp 2021: parfymenÅrets julklapp 2021: parfymen

Vårt luktsinne har fått visst fokus under pandemin, av tråkiga skäl. Men nu gör doften comeback i alla avseenden! Svenskarnas allt socialare livsstil gör att köpintresset för parfym ökar. Trenden är så pass stark att Prisjakt förutspår att den väldoftande produktkategorin blir Årets riktiga julklapp.

– Att intresset ökar för parfymer ser jag som en pandemieffekt. Vi har suttit instängda med joggingbyxor och tovigt hår – nu träder vi tillbaka till det sociala livet och tar på en doft som signalerar det, säger Maria Larsson, professor i perception och psykofysik som forskar kring vårt luktsinne vid Stockholms universitet.

Mer än varannan svensk (55 %) uppger att de saknat att kunna träffa vänner och familj under pandemin, visar en studie från Kantar Public på uppdrag av Prisjakt. Med en allt socialare livsstil och stundande presentsäsong är det därför kanske inte så konstigt att vi önskar oss produkter som direkt kan kopplas till sociala möten.

Prisjakt är säker på sin sak: årets riktiga julklapp blir parfymen. Kategorin har traditionellt sett alltid varit en förhållandevis populär julklapp: svenskarnas köpintresse för parfym var 72 procent större i december förra året jämfört med en genomsnittlig månad. I år förväntas dock parfymen bli ännu populärare:

– Det är ofta som trender och förändringar i samhället påverkar våra köpbeteenden. Ett exempel är att vår allt socialare livsstil bidrar till att köpintresset för parfymer ökar inför jul. Redan i oktober och början av november har det blivit mer populärt att lägga till parfymer i vår listfunktion, som mer eller mindre är en digital önskelista inför jul. Vi ser en ökning med 45 procent där, säger Ebba Ljungberg, produkt- och konsumentspecialist på Prisjakt.

Ebba Ljungberg, produkt- och konsumentexpert på Prisjakt

En annan indikation som visar på hur parfymen blir populärare är att 16 procent fler har kategorin i sin prisbevakning hos jämförelsetjänsten nu i oktober jämfört med i fjol. Kanske är doftens comeback rent ut sagt nyttig för vissa, i alla fall om man frågar doftprofessorn Maria Larsson:

– Det är viktigt att stimulera vårt luktsinne, annars kan det försämras. Att omge sig med dofter i vardagen är en form av hjärngympa!

Parfymen är årets riktiga julklapp. Statistik från Prisjakt baserad på miljontals svenskars köpbeteenden i november i år, visar att följande kategorier även fått en boost i och med svenskarnas allt socialare livsstil:
Tröjor och koftor
Skjortor
Rakhyvlar
Jeans
Hårfönar
Strykjärn och steamers
Kondomer

Om undersökningen
Statistik från Kantar Public och Prisjakts undersökning. Undersökningen genomfördes via Kantar Public riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sifopanel under tidsperioden 12 oktober - 1 november 2021. Totalt har 3442 intervjuer samlats in bland svenska allmänheten av personer i åldrarna 18-79 år.



Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser.

 Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.