Vårt luktsinne har fått visst fokus under pandemin, av tråkiga skäl. Men nu gör doften comeback i alla avseenden! Svenskarnas allt socialare livsstil gör att köpintresset för parfym ökar. Trenden är så pass stark att Prisjakt förutspår att den väldoftande produktkategorin blir Årets riktiga julklapp.
– Att intresset ökar för parfymer ser jag som en pandemieffekt. Vi har suttit instängda med joggingbyxor och tovigt hår – nu träder vi tillbaka till det sociala livet och tar på en doft som signalerar det, säger Maria Larsson, professor i perception och psykofysik som forskar kring vårt luktsinne vid Stockholms universitet.
Mer än varannan svensk (55 %) uppger att de saknat att kunna träffa vänner och familj under pandemin, visar en studie från Kantar Public på uppdrag av Prisjakt. Med en allt socialare livsstil och stundande presentsäsong är det därför kanske inte så konstigt att vi önskar oss produkter som direkt kan kopplas till sociala möten.
Prisjakt är säker på sin sak: årets riktiga julklapp blir parfymen. Kategorin har traditionellt sett alltid varit en förhållandevis populär julklapp: svenskarnas köpintresse för parfym var 72 procent större i december förra året jämfört med en genomsnittlig månad. I år förväntas dock parfymen bli ännu populärare:
– Det är ofta som trender och förändringar i samhället påverkar våra köpbeteenden. Ett exempel är att vår allt socialare livsstil bidrar till att köpintresset för parfymer ökar inför jul. Redan i oktober och början av november har det blivit mer populärt att lägga till parfymer i vår listfunktion, som mer eller mindre är en digital önskelista inför jul. Vi ser en ökning med 45 procent där, säger Ebba Ljungberg, produkt- och konsumentspecialist på Prisjakt.