Adventskalendrar lockar allt mer år för år, visar Prisjakts genomgång. Redan i september har intresset tredubblats jämfört med i fjol – och de populäraste kan sälja slut på ett par timmar. Samtidigt kan prislappen vara riktigt hög.
– Julen är fortfarande långt bort, men hajpen kring adventskalendrar är redan här. Aldrig tidigare har vi sett så stort köpintresse för kalendrarna i september. Särskilt skönhetskalendrar kan sälja slut snabbt, en trend som drivs av ett ökat skönhetsintresse, influencers som “unboxar” på sociala medier och begränsade lager, säger Prisjakts konsumentexpert Isabella Ahmadi.
Sedan 2020 har köpintresset för adventskalendrar under högsäsongen oktober till december ökat för varje år på Prisjakt. Samtidigt blir det allt trendigare att redan i september klicka på kalendrar. Intresset för adventskalendrar har tredubblats i september i år jämfört med i fjol, en ökning med 203 procent.
Antalet kalendrar har också ökat stadigt. Även om skönhetskalendrar är populära så är köpintresset för andra typer av adventskalendrar också stort. Kalendrar med sexleksaker, verktyg och spel lockar. Även kalendrar för barn och unga, till exempel med Lego, Harry Potter och leksaker, är eftertraktade.
Det genomsnittliga priset på en adventskalender låg på 705 kronor under september till december i fjol. Det är 25 procent dyrare än snittpriset under samma period föregående år. Utbudet är dock brett och en kalender kan kosta från någon hundralapp till flera tusen kronor.
– Det kan kosta en rejäl slant att köpa en adventskalender. Den som är ute efter en mycket populär kalender behöver vara på hugget och köpa tätt inpå lansering, men man bör tänka igenom sin budget innan. Kan man vänta lite brukar en del kalendrar rabatteras under Black Friday och i början av december, säger Isabella Ahmadi.
Prisjakt mäter, jämför och analyserar klick på produkter och produktkategroier. Detta beskrivs som köpintresse. Denna data innebär att en konsument klickat på en produktlänk hos Prisjakt, som går till en butik.
Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien.