Prisjakt utökar sin annonsportfölj med retail media-formatet sponsrade produktkort. Det nya native-formatet gör det möjligt för varumärken och butiker att lyfta fram utvalda produkter direkt i Prisjakts produktlistor på ett relevant sätt för användarna.
Det nya formatet sponsrade produktkort ger varumärken ökad synlighet, förbättrad produktrankning och möjlighet att lyfta fram nya produkter. För konsumenterna innebär det fler alternativ och enklare tillgång till auktoriserade återförsäljare. Formatet är designat för att smälta in naturligt på Prisjakt, samtidigt som det tydligt framgår att det rör sig om en annons.
– Det här är ett viktigt kliv framåt för att stärka Prisjakt som mötesplats för både konsumenter och handlare. Retail media växer snabbt och med sponsrade produktkort erbjuder vi våra partners ett sätt att öka sin konkurrenskraft när kunden är nära köp, utan att tumma på användarupplevelsen, säger Olof Karp, kommersiell chef på Prisjakt.
Sponsrade produktkort har redan rullats ut i Sverige och Norge med ett starkt mottagande. Efter lanseringen i april har intresset från varumärken varit stort – många väljer att förnya sina kampanjer period efter period.
– Responsen har varit väldigt positiv. Det finns ett tydligt värde för båda sidor. Användarna möter produkter som är relevanta för dem, och butikerna får en native-lösning som ökar både synlighet och försäljning, säger Bethina Svensson, Strategic Lead Brands på Prisjakt.
Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien.