Gåvoboxar, sötsaker och smycken lockar konsumenterna inför alla hjärtans dag. Samtidigt har snittpriset gått ner i flera presentkategorier.
Inför alla hjärtans dag har Prisjakt undersökt användarnas köpintresse för produktkategorier som är förknippade med presenter. Jämfört med i fjol* ökar böcker, gåvoboxar och godis och kakor. Även smycken och sexleksaker lockar. Parfymer dalar samtidigt i köpintresse.
Snittpriset på produkterna inom flertalet presentrelaterade kategorier är lägre veckorna inför alla hjärtans dag jämfört med samma period förra året**. Till exempel gosedjur och gåvoboxar har lägre snittpris, de är nu 12 respektive åtta procent billigare. Snittpriset på godis och kakor samt smycken har å sin sida stigit.
– Många vill uppmärksamma nära och kära på alla hjärtans dag och i år ser det ut att finnas chans att hitta en present till lite lägre pris än förra året. Förra årets stora Alla hjärtans dag-överraskning var en betydande nedgång i köpintresset för sexleksaker, men kategorin återhämtar sig nu, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Produktkategorier på Prisjakt som ökar respektive minskar i köpintresse inför alla hjärtans dag 2025 jämfört med samma period i fjol*. Utveckling anges i procent.
Böcker +81%
Gåvoboxar, set och multiprodukter +57%
Godis och kakor +44%
Smycken +39%
Sexleksaker +18%
Gosedjur +8%
Body lotions och krämer +3%
Klockor -3%
Parfym -34%
Procentuell utveckling av snittpriset på ett urval produktkategorier på Prisjakt 23/1/2025-12/2/2025 jämfört med samma period förra året.
Gosedjur -12%
Gåvoboxar, set och multiprodukter -8%
Böcker -5%
Klockor -6%
Sexleksaker -3%
Parfym -1%
Body lotions och krämer +6%
Godis och kakor +8%
Smycken +15%
*Prisjakt har analyserat antalet klick inom olika produktkategorier under perioden 23/1/2025-12/2/2025 och jämfört det med samma period förra året.
**Prisjakt har mätt snittpriset på produkterna inom respektive produktkategori under perioden 23/1/2025-12/2/2025 och jämfört det med samma period förra året.
Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser. Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.