2023-11-23 08:00Bloggpost

"Rekonditionerat fyller en lucka på begagnatmarknaden"

Kristoffer Nilsson Kampitsch, Sverigechef på Refurbed.Kristoffer Nilsson Kampitsch, Sverigechef på Refurbed.

Intresset för att köpa återanvänd elektronik online har snabbt ökat i popularitet på den svenska marknaden. Det är något som e-handelsbolaget Refurbed har tagit vara på genom att erbjuda en plattform där konsumenter kan handla rekonditionerad elektronik* till bra priser. Mobiltelefoner, bärbara datorer och andra enheter räddas därmed från sitt öde att hamna på tippen och får en andra chans. Detta gynnar naturligtvis konsumenterna men även miljön är en vinnare.

Vi fick en pratstund med Kristoffer Nilsson Kampitsch, Sverigechef på Refurbed.

Märker du att efterfrågan på rekonditionerad elektronik ökar hos svenska konsumenter? Varför tror du den gör det?
– Det gör vi faktiskt och vi ser en ökning inte bara i Sverige utan i hela Europa. Det finns en stor potential i Sverige, en trend som kommer att fortsätta. Rekonditionerat fyller en lucka som inte fylls av begagnatmarknaden, framför allt när det kommer till kvalité. Det vill säga en garanti för att vad man köper funkar som det ska. Den tryggheten och säkerheten fanns inte där tidigare. 

Vilka är fördelarna med att köpa rekonditionerade produkter?
– Att kunna garantera en viss kvalitet. Vi har garantin som säkerhet, trygghet och jämfört med nya produkter är ju prisskillnaden en stor fördel. Samt den hållbara vinkeln.

Hur och när föddes idén till Refurbed?
– Refurbeds historia började när vår grundare Peter köpte en begagnad iPhone på nätet. Efter bara några veckor gick telefonen sönder, men utan garanti var Peter tvungen att betala hela reparationskostnaden. Då föddes idén till Refurbed: en plattform för rekonditionerade produkter som uppfyller ambitiösa kriterier gällande säkerhet, kvalitet och garanti. Detta gav möjlighet för alla konsumenter att genomföra sina inköp på ett enklare, riskfritt och mer hållbart sätt.

Vilka produkter går/säljer bäst?
– Det är framför allt mobiltelefoner. Vilket av naturliga skäl är en vara man oftare byter ut än till exempel en dammsugare. Vilket vi också säljer. I Sverige ser vi också att Apple-produkter är lite extra populära.

Vilka utmaningar ser ni med begagnat?
– I Sverige tror jag att det handlar mycket om kunskap, att bygga upp kännedom om kategorin. Vissa undersökningar vi har gjort visar att den allmänna kännedomen inte är jättestor om rekonditioneringsprocessen. När vi jämför med vissa europeiska marknader ser vi att vi halkat lite efter där. Även om vi i Sverige ofta ligger i framkant kring hållbarhet så är kännedomen om branschen som helhet, vad det betyder och vad som ingår, ännu på efterkälken.

Vad skulle kunna förbättras i er bransch?
– Standarder och europeiska krav. Vissa tillverkare gör det allt svårare att rekonditionera deras produkter. Ofta har de ett incitament att sälja nytt. Det görs framsteg med "right to repare movements" och EUREFAS där vi ingår. Genom EUREFAS jobbar vi för att främja sektorns intressen inom hela den Europeiska unionen bland annat genom att sätta standarder samt lobba för nya stadgar och lagförslag.

– Viktigt att påpeka är den kunskap våra säljare och refurbishers besitter. Jämfört med några år sedan är det i dag mycket svårare att byta ut vissa komponenter i exempelvis en mobiltelefon. De stora mobiltillverkarna blir mer och mer avancerade och man behöver ofta speciella programvaror för att återställa telefoner och rensa data, men också för att komma underfund med vissa system som är låsta och som inte funkar efter ett tag. Det här är någonting man behöver vara lite mer sofistikerad för att göra och privatpersoner har för det mesta varken kunskapen eller tiden.

Hur får ni kunderna att stanna kvar/komma tillbaka?
– Det är väl inte “rocket science" utan det är att ha bra kvalitet på produkterna, att hålla vad vi lovar och erbjuda så bra priser som möjligt. Vilket våra omdömen reflekterar.

Har ni några tips till andra för att lyckas med sin affär?
– Att fortsätta ha bra priser är självklart väldigt viktigt. Men att lyssna på sina kunder är också oerhört viktigt, avslutar Kristoffer Nilsson Kampitsch, Sverigechef på Refurbed.


*Rekonditionerad elektronik är återvunna teknikprylar som testats, återvunnits och återställts till nyskick.


Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens ledande objektiva produkt- och prisjämförelsetjänst. Affärsidén har sedan starten 2002 alltid varit densamma – att hjälpa konsumenter ta bättre köpbeslut. Det här gör Prisjakt genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information, om allt från butiker, produkter och priser.

 Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. Prisjakt är en del av Schibsted.